صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

نگرانِ خوبی‌های تو ام.

سه شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۱:۴۳ ق.ظ

الان ساعت چنده و من خوابم نمیاد؟ منتظرم برگرده. همیشه شب‌ها ساعت یازده دوست دارم خواب باشم اما اون تازه ساعت یازده میره بیرون و کارهاش شروع میشه. اگر یه زن سطحی باشم میگم دوستاش رو به من ترجیح میده اما اینطور نیست. الانم پیش دوستاشه. از خیلی قبل منتظرشم. کاش اینو می‌دونست. فانتزیم اینه که پا بشیم سحرها با هم نماز شب بخونیم. تا صبح درس بخونیم. قرآن و دعا بخونیم.
امشبم دوست داشتم باشه... مثل خیلی شب‌های دیگه نبود و خوابم نبرد. تنهایی خوابم نمی‌بره.
نگرانشم. مدت‌هاست که پیشنهاد میده بیا با هم سریال آقازاده رو ببینیم. قبول نمی‌کنم. چرتِ محضند‌. اخیرا هم که یه کلیپ از این سریال تو فضای مجازی دست به دست میشه. اباحه‌گریِ عریان. خدا ازشون نگذره که خیال آدم‌ها رو به دست شیطان می‌سپرند. مردم رو به نظام و همه مسئولین و مذهبی‌ها بدبین می‌کنند.
داشتم میگفتم... منم مثل هر زنی نگران شوهرمم. جذابیت هم یه حدی داره. تا یه جایی این ابزارها کار میکنه بعدش اگر بخوای بهش بچسبی، دلش می‌خواد ازت فرار کنه، بهش آزادی بدی، میشه حال و روز الانم.
خواب دیدم. خواب دیدم خونمون نزدیک یه پارک خیلی قشنگِ تهرانه. دور تا دور تقاطع خیابون پر بود از چنارهای بلند، با برگ‌های پاییزی. کم هم نبود دخترای لوند و خوش آب و رنگ. من می‌ترسیدم برای شوهرم.
گرچه بهش اطمینان دارم. گرچه هر وقت میرم توی اینستاگرامش، میبینم صفحه سرچش پر از کثافته اما شک ندارم یه نگاه هم به اون صفحه تهوع‌آور نمی‌ندازه. بهش اطمینان دارم چون امتحان‌ها و آزمایش‌های عجیب و غریب و صدها برابر سخت‌تری رو گذرونده. بهش اطمینان دارم چون وقتی وسوسه‌ها شدید تر بوده اونا رو رد کرده. الان که محرم و شیطان تو بنده دیگه جای خود داره. بهش اطمینان دارم چون قلبش برای حسین (ع) میطپه.
من میدونم هیچ چیزی مثل ایمان اونو پایبند به چیزای مقدس زندگی نکرده. من فقط اینو میدونم...
شب به خیر.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۰۴
صالحه

نظرات  (۴)

۰۴ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۲۴ پلڪــــ شیشـہ اے

فکر کنم این نگرانی رو بیشتر ما خانم ها داریم.

حتی اگر اعتماد کامل داشته باشیم.

من که دلهره هام به خواب هام هم سرایت میکنن.

پاسخ:
یه جورایی وظیفه مون هست که مراقب شوهر و بچه هامون هم باشیم. البته تا حدی که وظیفه مون باشه و به حد کنترل گری یا وسواس نرسه. باید کارمون رو انجام بدیم. بقیه اش توکل به خدا

سلام

پیشنهاد میدم اقازاده رو ببینید و بعد قضاوتش کنید...

تهمت و بدبین کردن نیست حقیقتا

واقعیتای جامعه ست

ک قبلا هم در موردشون مستند ساخته شده بود

 

میدونید شاید همه ادما مثه هم نباشن و تجارب یکسانی نداشته باشن

شاید خیلی ها تو شرایط امثال راضیه ک شخصیت خاکستری این فیلمه بوده باشن و این توبه و برگشت راضیه، اونا رو هم به بازگشت امیدوار کنه

 

به غیر اون، در مورد فسادهای اقتصادی، به ادم تحلیل و بصیرت میده

اینا برا اگاهی جامعه واقعا مفیده

 

هدف سریال هم بدبین کردن مردم به نظام نیست

بلکه سعی میکنه پشت پرده ها رو نشون بده تا مردم راحت راجب اتفاقای دور و برشون نظر ندن، عمیق بشن و با تحلیل نگاه بکنن

 

کلا هم ب نظرم کلیپهایی که از سریالها تو فضای مجازی پخش میشه اصلا قابل اعتنا نیست، چون مخاطبی ک هیچی از داستان سریال و شخصیتهاش خبر نداره، ب صرف دیدن یک کلیپ یکی دو دقیقه ای میتونه دچار قضاوت نادرست بشه، این قبلا در مورد سریال بچه مهندس هم اتفاق افتاده بود

 

البته در مورد این سکانس سریال، به نظرم کارگردان عمدا چنین سکانسی رو رو کار کرده، تا یکی از حلالهای خدا که با جوسازی رسانه ای تو اذهان مردم مثه فعل حرام، قبح پیدا کرده، رو از این حالت دربیاره.

 

 

 

پاسخ:
سلام. فقط در مورد این سکانس یه نقد مفصل که به نظرم خوب بود رو براتون میذارم و البته خودمم یه سری مطالب به ذهنم رسیده که در پست دیگه ای منتشر می‌کنم ان شاءالله. اما در مورد اصل ازدواج موقت حتما چند فصل پایانی کتاب نظام حقوق زن در اسلام رو با دقت بخونید.


واقعیت این است که اصل ازدواج موقت با رعایت شرایطش به هر دلیل در شریعت ما وارد شده است و  هنوز عطر مباحث استاد نصیری عزیز در این باب ، از  شامّه ی اذهان ما  و شما  عزیزان رخت بر  نبسته  است .‌
همچنین  واقعیت های عینی و اجتماعی در محیط های کاری ، ادارات و دانشگاه ها و ...  را نمی توان نادیده گرفت . 
الان به طور طبیعی و عینی در تمام مراکزی که دو جنس زن و مرد در کنار هم مشغول کارند ، ما شاهد آسیب ها و آفت های بی شماری هستیم . البته بنای بر سیاه نمایی و خدای نکرده بزرگ نمایی در این باب  نیست . 
برای مثال در دانشگاه های ما ، پاره ای از دختران دانشجوی ما ظرفیت و بلوغ فکری لازم برای تجزیه و تحلیل مسایل را ندارن و خیلی زود قافیه ی تعامل با جنس مخالف را می بازند .
فهم و تشخیص موارد و مصادیق ازدواج موقت درست و بهنگام و با حفظ شرایط و ... ، ظرافت زیادی می طلبد . 


به گمان قاصر بنده این کلیپ ترویج شریعت نیست و بد آموزی ها و  سوالات زیادی را در پی دارد ؛ به طور مثال

 اولا چه اصراری برای محرم شدن یک ساعته ی این دو جوان وجود دارد .  اصلا چرا باید محرم بشن و چرا باید با هم راحت صحبت کنند و چرا باید از رهگذر این محرمیت احساس امنیت کنند ؟  و چرا این دختر خانم باید با یک شکلات به عنوان مهریه راضی به این عقد شود ؟ 


ترویج  مَحرم شدن موقت  دو جوانی که هر دو در سن ازدواج هستند ،  چه معنایی  دارد  ؟ ( دقت کنید )


ثانیا ، چرا به محض خواندن خطبه ی عقد بلافاصله  این دختر خانم  لبخند می زنه  و چادرش رها می کنه و دعوت به آش خوردن می کنه و گویا دیگه خیالش راحت است که دیگه به دلیل محرمیت می توان با جنس مخالف کاملا راحت بود ،  در حالی که آش خوردن ضرورت محرمیت را توجیه نمی کند . 


ثالثا ، چرا پس  از  محرمیت اون آقا پسر وارد اتاق میشه و  درو  می بنده .  این رفتارها  در دنیای سینما  همش امور معناداری است و یک امر معمولی و اتفاقی نیست . 


خب پس باید حق بدیم که این تصویر گری ها پیام و تبعات منفی داره 


در حالی که می توانست همین محرمیت رو  مثلا  در  فضاهای  باز مثل پارک  و غیره  تصویر بکنه ؛  آن هم تازه با فرض پذیرش ضرورت این  محرمیت در حالی که هیج ضرورتی در این جا  وجود ندارد 


و  باز  به فرض ضرورت  این  محرمیت  ، می توانست به  نوعی تصویری گری کنه  که اون دختر خانم در عین محرمیت ، خیلی جدی و با صلابت تعامل  کنه  ؛ به گونه ای که طرف مقابل خود رو به طمع نندازه ،  


ولی آغاز محرمیت در این فیلم ،  با لبخند  و  شکلات دادن  به عنوان  مهریه ای که قرار یه ساعت دیگه پس بگیره ،  شل کردن چادر  ،  درنگ و نگاه  خاص  این آقا پسر  برای  وارد شدن به اتاق  و  در  رو بستن ،  قطعن بد آموزی فراوانی دارد .

و امر را بر دختران و پسران جامعه ما مشتبه خواهد کرد . 


حتی در انتخاب  این افراد هم جای سوال وجود دارد ، چرا دو جوان در سن ازدواج برای  نمایش دادن  این  مساله انتخاب شدند 


 و  چرا مثلا کارگردان کسانی رو انتخاب نکرد که سن و سالی ازشون گذشته و یا مثلا  شرایط خیلی ویژه دارند و ناچار به این امر  اقدام می کنند و ناگزیر از اجرای یک حکم شرعی هستند  . 


اینها همه سوالاتی است نیازمند پاسخ جدی است . 


و با ترویج این دست از کلیپ ها و  پذیرش عمومی آن از سوی  جوانهای ما و حتی  سایر اقشار ،  بی تردید مشکلات فراوانی به نام اجرای شریعت دامنگیر جامعه خواهد شد . 


البته بنده مخالف گفت وگو و روشنگری و تعریف حدود شریعت در این زمینه نیستم ، اما جامعه جوان ما ظرفیت هضم این مباحث را ندارد .  اول باید ظرفیت هضم درست ،  قدرت تجزیه و تحلیل درست و همچنین  تشخیص مصادیق ضروری اجرای حکم ازدواج موقت را دریافت و  آن وقت به  نشر  احکام آن  مبادرت  ورزید ،  نه  آن که بی هیچ مقدمه ای به فکر  محرم کردن دو نفر در فضای عمومی جامعه ؛ یعنی سینما و ... بر آمد 

و درس های ناپخته ای را  بر  خیل جوانان بی تجربه  این دیار  که در سن  تحریک پذیری زود هنگام قرار دارند ،  القا کرد  .


و کلام آخر  یادکرد  سخنی از  معصوم  ع ؛  انتم افقه الناس اذا  عرفتم  معانی کلامنا  . 

به نظر  می رسد  طرح بی مهابای یک مساله ی مهم در سطح عموم جامعه بدون تبیین مقدمات آن ،  شجاعت و ریسک پذیری نیست ؛ بلکه سوراخ دعا را گم کردن است . 


ما الان محیط هایی را تجربه می کنیم که دختر و پسر  جوان ما دنبال بهانه ی محرمیت اند .  


این سوال جدی مطرح است که چرا  کارگردان شجاع ما  وقتی آب هست ، دنبال  آموزش دادن تیمم است ، 

چرا همه هم و غم این دست از بزرگواران مصروف توصیه به ازدواج دائم نمی گردد ؟  و چرا  تیمم  بدل از وضو را  توصیه  می کنند ؟ 

بی هیچ ضرورت و توجیه عقل پذیری  ،  چگونه می توان توصیه به ازدواج موقت را بین جوانها توصیه کرد ؟  


اگر  توجیه ضرورت ، عدم امکانات مالی هست ،  خوب خود قرآن که توصیه به عفاف و خویشتن داری نموده ، چرا این وجه  کلا  مغفول واقع می شود  ؟


به گمانم اگر کارگردانی به معنای واقعی کلمه  احساس رسالت می کند ، باید ابتدا دولتها ، متولیان امور و خانواده ها رو به چالش بکشد ،  نه آن به  مُسکّنی توصیه کند که عوارض و تبعات  زیادی به دنبال دارد  و بی تردید  انجام این امر  در این  سن و سال ، خود مانع بزرگی برای  تشکیل  خانواده  خواهد  شد .

ببینید همینکه یک بخش از فیلم منتشر شده، طبیعیه ک این شبهات رو ایجاد کنه، این دختر و پسر در استانه ازدواج با هم هستن، قراره برن خرید عقد و...اما پسر به قدری مذهبیه که در همین حد هم نمیتونه با دختری که قراره باهاش ازدواج کنه و خانواده هاشون هم مطلع هستن، صحبت کنه و...و معذبه. برا همین این خطبه رو‌ میخونن. اتفاقا در مورد خیلی از بزرگان هست که چون نمیخواستن حتی برای یک بار نگاهشون به نامحرم بیفته، قبل از نگاه کردن به دختری که به خواستگاریش رفتن، خطبه عقد میخوندن تا به نامحرم نگاه نکرده باشن. 

پاسخ:
کلا ان قلت زیاد دارم که اساسا باید این فیلم رو دید یا نه. 
۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۶:۳۵ پلڪــــ شیشـہ اے

من آدم کنترل کننده ای نیستم البته.

اما کلا همیشه استرس این قضیه رو دارم. :))

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">