صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

مشغولیت‌های جسم و ذهنِ یک جانِ بی‌قرار

چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲ ق.ظ

این روزها بیشتر در فضای رو در رو با آدم‌ها حرف می‌زنم. حرفم رو می‌زنم و تنها چیزی که می‌خوام اینه که اون آدم یه ذره دلش بخواد بشنوه. همین کافیه. قصد منم تغییر نظرشون نیست. ولی میگم به امید روشن کردن یک شمع خیلی کوچیک توی ذهن اون آدم.
منی که اصلا جلوی آقایون فامیل نطق که نمی‌کنم هیچ؛ به زور خودم رو به سلام کردن راضی می‌کنم، این چند روز دو بار وارد عمل شدم. یک بار در فامیل خودمون که البته همسرم حضور نداشت، یک دفعه هم نصفه و نیمه در طرف خانواده همسر.
دلشوره عجیبی دارم...
حضرت مصطفی جانشین رئیس ستاد تبلیغاتی دکتر جلیلی شده در شهرستان ری. واقعا این یک هفته گذشته خیلی سخت گذشت. مخصوصا توی این گرما. رفت و آمد با بچه‌ها با خودمه و پوستم کنده شده. زیر چشمام یه ذره گود رفته اما خوشحالم که همسر نیست...
دلشوره عجیبی دارم...
خودم رو مشغول می‌کنم که فکر نکنم. قرآن می‌خونم و آرامش دارم. هر روز یک جلد کتاب سبک رو فتح می‌کنم. کارهای خونه رو پرفشار و سریع انجام میدم. بچه‌ها رو می‌برم مسجد کلاس قرآن و مهد. تنهایی بدون همسر، با بچه‌ها می‌ریم جشن تکلیف، مهمونی خونه رفیق، مهمونی غدیری فامیلی دایی‌های سیدم، مهمونی غدیری فامیل‌های دورِ مهربونمون. عیادت دخترخاله‌ام و برادرزاده‌اش که با فاصله یکی دو هفته، عمل جراحی داشتند...
با آدم‌هایی که دوستشون دارم، ساعت‌ها حرف می‌زنم. از کاندید مورد نظرمون می‌گیم و از چرایی انتخابمون و از دغدغه‌ها و فکرهامون.
امروز ساجده رو دیدم. یکی از نخبه‌های انقلابی این کشوره بی‌اغراق. از من کوچیکتره و پایان‌نامه‌اش در رشته فیزیک رو میره ‌که دفاع کنه ان شاءالله.
با هم از خیلی چیزها حرف زدیم. از "کاما" فضای کار اشتراکی مادران می‌‌گفت و من حسودیم میشد بهش که میره کاما. ساجده اصرار داشت که کاما رو تو محل خودمون راه بندازم. وقتش رو ندارم. انگیزه‌اش رو هم ندارم و به تبع همین، توانش رو در خودم نمی‌بینم. ضمنا اصلا برام کارآمد نیست که برای دو سه تا بچه وسیله بردارم و بذارم توی کیفم و کتاب و لب‌تاپ‌ هم بردارم و دست بچه‌‌‌ها رو هم بگیرم برم یه جایی حتی اگر کوچه بغلی باشه، چون کیفم فوق‌العاده سنگین میشه. بعدم مریض میشم چون مستعد دیسک گردنم. همین دلیل‌ها برام کافیه که حسودی نکنم.

ساجده می‌گفت ما باید بگردیم دنبال راه سوم چون اولویت‌مون مادریه.
گفتم من هیچ وقت اولویتم مادری نبوده. من سعی کردم همون قدر برام مادر بودنم مهم باشه، که همسر بودنم؛ که دختر بودنم، که نقش اجتماعیم و ...
اینکه بگیم زن‌هامون مجبورند بین "تنها گذاشتن بچه‌شون در یک فضای بد و ادامه تحصیل یا اشتغال" یا "موندن در خونه و مراقبت از بچه‌شون" اسمش انتخاب مادری به عنوان اولویت نیست.
"اولویت بندی" انتخاب بین دو تا کار ضروری و مهم و واقعی هست.
توی پرانتز بگم: بعضی از شغل‌های خانم‌ها، ایفای نقش و انجام مسئولیت اجتماعی نیست، صرفا راهی برای کسب درآمد هست که خداوند از عهده زن برداشته در شرایط معمول. البته این نکته رو هم بگم که اگر یک زنی مشغول انجام یک سری مسئولیت اجتماعی و ادای دین به جامعه بود، یه وقت یک کار دلی هست که میشه بین کار بیرون و مسئولیت خانه جمع کرد. یک وقت اون کار، در یک حد حداکثری هست و گریزی هم ازش نیست. مثل کار معلمی، پرستاری و ... در این شرایط که طرف داره جون میذاره، حقوق باید تناسب داشته باشه با نیازهای زندگی زن. چون زن بتونه یک سری کارهای زندگی رو برای خودش و بچه‌هاش تسهیل کنه‌. یعنی می‌خوام بگم من نفی کننده درآمد برای خانم‌ها نیستم.

ولی همیشه به مامانم گفتم: در درجه اول، دنبال پول و درآمد نیستم. می‌خوام گره باز کنم. می‌خوام ادای دین کنم.
به ساجده داشتم می‌گفتم: من مخالف این ادبیات اولویت بودن مادری هستم. تربیت نسل باید هدف‌مون باشه، تعالی انسان، پیشبرد خانواده باید هدف باشه.
اگر تربیت و تعالی برامون مهم بود، اونوقت همسر برامون مهمه؛ پدر و مادر مهمه، بچه‌ها مهم هستند؛ تعداد فرزند مهم میشه. تعاملات و مسئولیت‌ها و وظیفه اجتماعی‌مون مهم میشه.
بعد یک تعادل واقعی شکل می‌گیره.
اونوقت اگر مثل بانو مرضیه دباغ اگر خانواده‌ات رو رها کردی ظاهرا، ولی در حقیقت همون هدف رو داری پیش می‌بری.
زن‌های ما، تربیت رو باید بلد باشند و باید براشون دغدغه باشه. اگر بلد بودند، چه شاغل چه خانه‌دار، بچه‌هاشون خوب تربیت میشند. اگر بلد نبودند، چه شاغل چه خانه‌دار، نسل‌شون رو از دست میدن.  اشتغالات زن، مانع اصلی نیست. قضیه، قضیه فهم تربیت هست.
حرف زیاد زدیم. همینایی که اینجا نوشتم می‌تونه موضوع یک مقاله علمی ترویجی بشه. یک موضوع دیگه هم مطرح کردم که ایده‌اش از کارتون محبوبم بابالنگ‌دراز توی ذهنم افتاد. اونم یک مقاله علمی پژوهشی میشه. شاید حوصله کردم و بعدا در موردش نوشتم.

به ساجده گفتم، برام دعا کن. من واقعا نمی‌دونم چطور بشینم این مقاله‌ها رو که پیشکش!!! مقاله مستخرج از پایان‌نامه‌ام رو بنویسم در حالی که کشور انقدر نیاز داره به این حرفا ولی کمک لازم رو ندارم. فقط اگر ۴ بار، به مدت ۴ ساعت تمرکز پشت سر هم داشتم، مقاله اول تموم بود. شاید هم کمتر از این زمان...
ما به یک ادبیات جدید برای دعوت مردم به انتخابات نیاز داریم...
به یک ادبیات جدید برای توضیح روابط زوجین در فرهنگ اسلامی و الگوی حل مشکل بین زوجین نیاز داریم...
ساجده گفت دعای حیات طیبه حضرت زهرا رو بخونم. باید بذارم توی برنامه‌ام.
دلشوره دارم...
توی دلم میگم یا امام زمان خودت کمک کن. گرچه می‌دونم هیچ قدمی برات برنداشتم که مشمول دعات بشم.
رئیسی عزیز، حاج آقا هارداسان؟ تو بیا و به داد کشوری برس که به عشق خدا، پشت سرت گذاشتی و رفتی. بیا ما دست تنهاییم.


پ.ن: عیدتون مبارک 🥲
خواستم بگم گوشیم یه مدت خراب بود و تا به پردازشگرش یه کوچولو فشار می‌اومد خاموش می‌شد. تازه درستش کردم. ان شاءالله پیام‌ها رو جواب میدم.
موافقین ۸ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۰۶
صالحه

نظرات  (۱۰)

سلام

عیدتون مبارک 

کسی که مردده بین جلیلی و قالیباف رو چطور راهنمایی میکنید؟ :)

پاسخ:
سلام میخک جان. عید شما هم مبارک.
خب حرف زیاده. من خودم از کانال علی مهدیان در ایتا خیلی می‌خونم. ایشون یک استاد مسلم انقلاب اسلامی هست و واقعا قلم دقیقی داره. @ali_mahdian
دل بده و حوصله کن و عمیق شو و پای درس و کلاس حاج آقا مهدیان بشین.
ولی اگر از زبان خودم بخوای بشنوی:
این روزا شبهات پیرامون آقای جلیلی خیلی زیاده. ما رو از نداشتن سابقه اجرایی ایشون می‌ترسونند.
ما رو از دور و بری‌های آقای جلیلی می‌ترسونند. یکی از دوستام توی گروه مدام می‌نویسه اطرافیان جلیلی وحشتناکن :)
دو گانه برنامه کارنامه رو مخالفین ایشون ساختند (در وبلاگ یکی از دوستان خوندم که به زعم ایشون این دوگانه ساخت خود جلیلی اینا بوده... اشتباهه... مخالفین ساختند که ایشون رو از نظر کارآمدی ضعیف جلوه بدن)

ولی من میگم همونطور که مردم وقتی می‌بینند در سطح شهر، چقدر بیلبوردها و بنر پر شده از عکس پزشکیان باید شک کنند بهش که وصله به جریان‌های قدرت و ثروت منحرف مفسد... (چون به گفته ایشون مردم درد معیشت دارن پس طبیعتا نباید پول داشته باشند بریزن در ستاد مردمی ایشون:))
همونطور هم وقتی این همه حرف‌های بی‌پایه و اساسِ روی هوا در مورد جلیلی شنیدید شک کنید که نکنه منافع عده‌ای در این هست که ایشون رئیس جمهور نشه...
این حجم از پروپاگاندا عجیبه.
مدام از ناکارآمدی و بی‌تجربگی میگن. امروز یکی از اقوام به پدرم گفته بود که جلیلی یک نونوایی رو هم نمی‌تونه اداره کنه

تعجبم از پدرم هست که سالها ایشون رو دیده از نزدیک و مخصوصا در اداره بازرسی وزارت خارجه... ولی الان از ایشون دفاع نمیکنه یا لااقل خوب دفاع نمی‌کنه متاسفانه. نه اینکه چیز بدی از ایشون دیده باشه... ابداً
رسما متوهم شدیم! پروپاگانداست دیگه... روحانی که اومد کاندید شد، عضو شورای عالی امنیت ملی بود. کسی نگفت کارآمدی نداره و ال و بل.
این حرفا فقط سر جلیلی گل کرده...
دلم میسوزه...
یک روزی میاد که دوباره قصه "دلم سوخت" تکرار میشه.
من نمیگم بیا به جلیلی رای بده ولی اگر به خاطر این حرفا شک داری به جلیلی رای بدی یا نه؛ دیگه بقیه‌اش که مشخصه، پایبندی و فهم آقای جلیلی از انقلاب و آرمان‌هاش بیشتره یا آقای قالیباف؟ کدوم یک در طی این سال‌ها، یک تناقض در رفتار و گفتارش و مواضعش دیده نشده؟ 
خودت انتخاب کن.

۰۶ تیر ۰۳ ، ۰۱:۳۴ نقطه‌ام در ناکجای کهکشان

سلام

وبلاگتون رو از وبلاگ های بروز شده پیدا کردم و خوشحالم:)

دوست دارم بیشتر از تجربه‌ی کنشگری های اجتماعی بخصوص کنشگری مامانها بشنوم.

یکی از دوستام دو تا بچه داره و دغدغه‌ی زیاد

یکبار که داشتیم با هم صحبت میکردیم سوال بی جواب داشتیم:

چرا ما زبان ناطق نداریم برای دفاع از عقایدمون؟ 

چه علت هایی مانع از این کنشگری هاست. بخصوص توی مادرها؟ چرا دغدغه ها کمرنگ میشه؟

و سوال های بیشمار دیگه

 

+ خداقوت به شما. ان شاالله خدا ظرفیتتون رو زیااااااد کنه🤲🏼✨

اگه هجمه علیه کسی بودن بشه دلیل،  که قالیباف خیلی جلوتره

هجمه علیه خانوادش... اتهام باندبازی و اهل رانت بودنش... فسادهای زیادی که به خودش و اطرافیانش نسبت داده میشه... انقلابی نبودن و وسط بازیش... حمایتش از موسوی‌چی ها قبل و بعد فتنه ۸۸... جاه طلب بودن و تشنه قدرت بودنش و....

پاسخ:
قضیه هجمه نیست. قضیه انگ و اتهام بی‌اساسی هست که هنوز طرف هیچ کاری نکرده متهمش می‌کنند. حرفایی در موردش می‌زنند که پایه و اساس نداره.
میگن کارآمدی نداره، برنامه‌هاش کافی نیست، میگن دور و بری‌هاش خطرناکن.

بذارید توی موقعیتی قرار بگیره که بخواد وزیر مشخص کنه تا ببینید کیا رو انتخاب می‌کنه بعد بگید دور و بری‌هاش خطرناکن یا وحشتناکن.

خیلی از حرفای پشت سر آقای قالیباف هم چرند محضه اما واقعا انقدر که آقای جلیلی کارنامه‌اش سفیده، مال ایشون نیست واقعا. من بیشتر از هر چیز، به موضع محکم نداشتن آقای قالیباف در بزنگاه‌های اعلام موضع بدبینم. 
اگر بگید کارنامه جلیلی سفیده چون هیچ منصب و مسئولیتی نداشته، من میگم اولا این حرف خیلی غلطه و کافیه برید نگاه کنید مسئولیت‌هاش رو. بعد ببینید در همون جاهایی که بوده چطور عمل کرده. 

من اینو میگم و به غلط بودنش هم اعتفاد ندارم :) اما خب مثل ازدواجه یه جورهایی. درسته تاحالا بهش زندگی نکردی اما شاخصها و ملاک وجود داره میشه حدس زد... اگه فقط همین مشکل باشه حاضرم ریسک کنم :)

 

درمورد اطرافیان آقای جلیلی واقعا هیچی نشنیدم. اما خودم بدون تاثیر رسانه بهش فکر کرده بودم و اتفاقا برام جای سواله.  شما میشناسیدشون؟ معرفی میتونید بکنید؟ 

 

ببینید اینکه آقای جلیلی یه آدم دگم متعصب خشک افراطی و خشن و... هست، یه شبهه رایجه. من مطمین نیستم اما تا الان که این شبهه رو وارد نمیدونم و ردش میکنم 

آما 

یه تعدادی هستن با این شبهه از آفای جلیلی بدشون اومده و فرار کردن، من با اینا کار ندارم فعلا 

یه تعدادی هم قطعا هستن که از این ویژگی‌ها خوششون میاد و جذب آقای جلیلی میشن. مخصوصا مخصوصا تو شهرستانها که نظارت مستقیم خودشون نیست و هرکسی میتونه خودش رو به ایشون وصل کنه. 

دگم نبودن آقای جلیلی رو بپذیریم هم کافی نیست، ایشون چقدر دگم ستیزن؟ 

 

 

امیدوارم اونقدری منو بشناسید که بدونید منظورم از دگم پایبندی به اصول و مبانی اسلام و انقلاب نیست....

 

 

 

 

 

 

آره واضح و شفاف نبودن قالیباف منم اذیت میکنه. 

پاسخ:
این خصوصیاتی که دنبالشونی، چقدر از کار رو پیش می‌بره؟

من مطمئنم جلیلی دنبال اینه که کار بره جلو. و احتمال بالا میدن که خیلی از تیمش در آینده ان شاءالله از دولت حاج آقا رئیسی خواهند بود.
قرار نیست آدم‌ها رو بر اساس تک تک خصوصیات اخلاقی‌شون غربال کنیم. بر اساس تقوا و تخصص باید انتخاب بشن.

عیدت مبارک عزیزم.

 

با توجه به کامنتا که درباره انتخابات بود من دوست داشتم جلیلی زبون دراز و بی تعارف زاکانی رو داشت حس میکنم در جای لازم نتونه اونجور که باید زبون دار باشه و به نظرم همون تو سایه کار کنه مشورت بده بهتره تا بخواد به عنوان رییس جمهور کار کنه. 

 

کلا مطمینم زاکانی رای نمیاره و گرنه به نظرم بهتر بود زاکانی اگه قول بده جلوی خارجیام همینطوری زبون دراز باشه زاکانی رییس جمهور شه و جلیلی بهش مشورت بده و قالیبافم که تو مجلسه دیگه بره به مجلس برسه انقدر این شاخه اون شاخه نپره!

پاسخ:
سلام. عیدت مبارک نیوشا جان

مناظره چهارم اتفاقا جلیلی نشون داد که بلده یه جوری جواب بده که پورمحمدی سرخ و سفید بشه. فقط این حضرات رو قابل ندونست برای پاسخ دادن.
و جالبه که انقدر اخلاق مدار هست که به اتهامات در مورد خودش جواب نمیده، اونجا که داشت به مردم اطلاعات غلط داده میشد تا فریب بخورند، صداش رو بلند کرد.

خیلی خیلی مهمه!!!

کسی که اصلا نسل امروزی رو نمیفهمه! کسی که بخاطر گیرهای بیخود و افراطی متخصصین رو از کار بیکار میکنه! کسی که جذب نداره هیچ دفع میکنه! آقای جلیلی رو نمیگم اما اگه همچین آدمهایی بشن مدیرهای میانی، به نظرتون اوضاع کشور پیشرفت میکنه که اصلا به جهش برسه؟؟؟

پاسخ:
میخک عزیز؛ میدونم...
ولی ما الان وظیفه‌مون اینه که اصلح رو با خصوصیات فعلی‌ش انتخاب کنیم، نه اینکه با احتمالاتی که از انتصاباتش میدیم.
جریان فکری فعلیش رو بپسندیم و انتخاب کنیم، جریان فکری تعیین کننده خط مدیران آینده کشوره. همین. 
دیگه بیشتر از اینا مته به خشخاش گذاشتنه.

من تا وقتی مطمئن نشم که آقای جلیلی همچین کابینه‌ای نخواهد داشت دلم قرص نمیشه

جریان فکری الان آقای جلیلی باید مرزش رو با این آدمها مشخص کنه 

کاری به حدسیات اینده ندارم، حال برای من حجته و براش اما و اگر نمیارم

شما در حرفها و رفتارشون تا الان موضع گیری درمورد این قبیل افراد دیدید؟ 

پاسخ:
نه. در مورد خیلی شبهات دیگه پیرامونشون هم چیزی نشنیدم جواب بدن.

هعی...

خیلی ریسکیه همه‌چیز...

میخک و صللحه عزیز امروز برین توی امامزاده ها ، مسجدها

با مردم صحبت کنین بهشون بگین قالیباف بزارین بمونه مجلس و قانون برای طرحهای قشنگش!!! تصویب کنه و جلیلی رو بفرستین رئیس جمهور بشه..‌بگین هم سواد داره هم کلاس هم ساده زیسته و طرفی نداره...یعنی به جایی وابسته و مدیون نیست جز مردم

سلام

احتمالا کار خیلی رندانه‌ای نمیکنم که اینجا کامنت بگذارم ولی به هرحال میتونه نظر نسبتا جدیدی باشه

متاسفانه وضعیتی درست شده که نسل جوان سختی های این روزا رو از چشم دین و مذهب میبینن و این روند هرسال داره بیشتر میشه، چرا؟ فکر میکنم چون  مسئولان نتونستن فرهنگ رو درست برسونن. اسلام حالت اجبار گرفته بماند تبدیل به بهانه شده...   این دلمو به درد میاره که از اعتقاداتم سوء استفاده بشه برای ندانم‌کاری و لاپوشانی و تبلیغ و دوبهم‌زنی و...، پس ترجیح میدم به کسی رای بدم که نخواد از دین و شهدا  برای خود مایه بگذارد؛ اگر در کارش موفق نشد [ که احتمالش هم کم نیست، دقت بشه به روسای جمهور... غیر از آقای خامنه‌ای و روسای جمهور شهید، همه مغضوب هستند] حداقل تفکرات مذهبی بیشتر از این زیر سوال نمیرود.

دین دستمایه‌ی افراد درستی نشده متاسفانه.

 

پاسخ:
کار رندانه شما اینه که جایی این پیام رو گذاشتید که مخاطب کمی داره 
ولی من مخاطب اصلی شما هستم و می‌فهمم.
دیگه همینه. همین کم کاری‌هایی هست که باید انجامشون بدیم...

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">