دروغگو دروغگو
دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۷ ب.ظ
همیشه وقتی پیامهای بازرگانی رو میبینم توی ذهنم تحلیل میکنم که این تبلیغ چقدر دروغ به نظر میآد و چه کسانی اون رو باور میکنند و اون محصول رو میخرند. یه عادت دیگه هم دارم. معمولا صدای تلویزیون رو قطع میکنم و پیامهای بازرگانی رو مثل یک فیلم صامت تماشا میکنم. قاعدتا از پیامهای بازرگانی بدم میاد... اما باید اعتراف کنم که به نظرم میاومد تبلیغِ آیری پلاست با بقیه تبلیغها فرق داره. خیلی فکر کردم که چرا از این تبلیغ بدم نمیآد. و جوابش رو پیدا کردم.
سادهترین دلیلش این هست که این یک تبلیغ فمینیستی هست. زن کتاب میخونه و مرد با گوشیش ور میره. و همونطور که زن تو خونه کار میکنه، مرد هم باید کار کنه. درواقع من میدونستم که این مساله یکی از رازهای جذابیت این تبلیغه اما میدونستم که همش نیست.
دلیل دیگهاش اینه که به شعور مخاطب توهین نمیکنه و یه جوری جلوه نمیده که انگار زندگیت فقط همین رو کم داشت و تو قبلا بدبخت و ناراحت بودی و الان با آیری پلاست، شاد و خوشبخت شدی. چون میشد یه تبلیغ دیگه برای همین آیری پلاست ساخت. زن داره با بدبختی و کلی تلاش، یه نایلون از داخل بسته در میآره و یهو دوستش بهش میگه: واااای! چرا آیری پلاست نمی خری و ...
و این دومین دلیل، یعنی توهین نکردن به شعور مخاطب
اما سومین و مهم ترین دلیل این هست که در این تبلیغ احساسِ خوشایند به خاطر بودن در کنارِ همسر و جلبِ حمایت اون هست. یعنی اون احساسِ خوب نتیجهی استفاده از آیری پلاست نیست و این خلافِ رویهی بقیه پیامهای بازرگانیِ هست. ( اون قسمتی که زن و شوهر به هم لبخند میزنند)
درکِ نکتهی سوم منوط به این هست که دنیای مدرن رو بفهمید. دنیای مدرن یعنی دنیای تکنیک زده... پر از ابزار! چه یک بار استفاده بشن و چه هزار بار. و قراره این ابزارها و سازههای دست بشر به ما خوشبختی هدیه بده. در واقع آرمان شهر یا همون اتوپیای تمدنِ غرب اونجایی هست که انسان دست به سیاه و سفید نزنه. (انیمیشن وال ای یادتون میاد؟) حالا سازندگانِ تبلیغ آیری پلاست، آگاهانه یا ناخودآگاه قاعده رو به هم زدهاند و تا قبل اونجایی که آقا داره پلاستیک رو میده به دستِ خانومش، همه چیز خوبه. و چرا یهو اون صحنه ی پلاستیک دادنِ آقا به خانوم حالِ آدم رو بد می کنه؟ چون دوباره طبق قاعده رفتار شده. یعنی تکنولوژی و ابزار انسان ها رو از هم دور کرده ( مرد به زنش پشت کرده و داره با گوشیش ور میره) و این دور شدن انسان ها از هم به واسطه تکنولوژی زاییدهی اجتنابناپذیر مدرنیته است (بازهم رجوعتون میدم به انیمیشن وال ای که چطور سالها بود که انسانها مستقیما با هم حرف نزده بودند)
خب راستش الان که اینا رو نوشتم به اندازه ی قبل هم این تبلیغ رو دوست ندارم... چون اساسا تبلیغات یک پدیدهی مدرن هست...
بگذریم. یه خاطره بگم کاممون شیرین شه. چند روز پیش فاطمه زهرا ازم پرسید: این (کباب سازِ نمیدونم چی چی) خوبه مامان؟ گفتم: نه. پرسید چرا؟ گفتم: چون خودمون با دست هم میتونیم کباب درست کنیم. بعد دوباره پرسید: این (ظرف نگهدارنده رب) خوبه؟ گفتم: نه! چون اینا همش دروغ میگن... چند ساعت بعد هم پرسید: مامان! پویا خوبه؟ گفتم: اگر زیاد ببینی بده ولی اگر کم ببینی خوبه.
+ مامان باهوش یعنی من :)
۹۷/۰۵/۱۵