صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

سلوک

شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴ ب.ظ
آیت الله قاضی: همه چیز را داشته باش، هم زن، هم خانه، هم منزل، هم لباس تمیز ... همه چیز را داشته باش و سلوک با اینها منافات ندارد.
استاد: ما قرار نیست از اسباب زندگی خودمان بزنیم تا به خدا برسیم، خیر، بلکه همین زندگی عینی و ظاهری وسیله‌ای است تا به خدا برسیم. شوهر و زن و فرزند و تحصیل و کار و شغل و... اسباب سلوکی ما می‌باشند.
قرار هم نیست خیلی سریع به مطلوب برسیم. بلکه آهسته آهسته در راه سلوک قدم برمی‌داریم. این درست نیست که مثلا بگوییم: اووو ما کجا و استاد قاضی کجا و... خیر، هیچ عجله ای نیست، وظیفه‌ی ما این‌ است که در حد توان خودمان سلوک کنیم.
استاد: مسائل حوزوی و دینی اثرش در زن ها و دخترها بیش از مردهاست برای اینکه اینها رقیق ترند. بسیاری از مردها در جبهه های جنگ، علیهِ اسلام شمشیر می زدند ولی همسران اینها مخفیانه اسلام آورده بودند این اثر دین در زن هاست. چون دین با مناجات و دعا پیش رفت و این پذیرش در زن ها بیشتر است، دین با جهاد پیشرفت نکرد. با جهاد، دفاع کرد و دین با مناجات و دعا پیش رفت.
آن کاری که از سلاح دعای کمیل برمی آید از سلاح آهن برنمی آید. آن سلاحی که «و سلاحه البکاء»، اثر این سلاح در زن ها خیلی بیشتر است. چون در جهاد اکبر این کارساز است، این سلاح اکبر است که آه می خواهد.
این نعمت نیایش و دعا بدون زن در جامعه کم است. به همان دلیل که جهاد اکبر را آه اداره می کند، به همان دلیل قسمت مهمّ تربیت هم به عهده زن است. سعی شما بلیغ باشد اینها را که تربیت می کنید چیزهایی یادشان بدهید که گریه های اینها گریه های عاطفی و زنانه نباشد، مردانه گریه کنند مثل زینب کبری‌(س)، این آه، یک نعمت و سرمایه است.
زن های جامعه اگر اصلاح شوند، مردان هم اصلاح می شوند، آن وقت جمال و کمالش در این نیست که بخواهد برود خودنمایی کند. یک مادر خوب می تواند فرزندداری کند و همسر و جامعه را اداره کند، ذات اقدس الهی این را مظهر رحمت قرار داد.
کمالی نیست که مرد بتواند پیشرفت کند و زن نتواند.
یکی از دوستان، در پست‌های قبلی یک نظر ناشناس دادند و قابلیت پاسخ هم برای من وجود نداشت. این پست رو تقدیم می‌کنم به اون عزیز. کامنت‌شون رو هم اینجا می‌ذارم و در پاسخ باید بگم: من اسمم صالحه است چون وقتی به دنیا اومدم، مادرم این اسم رو برام انتخاب کرد. هیچ وقت نگفتم از مادرشوهرم متنفرم. من، مشکلِ خاصی با ایشون ندارم جز اینکه حرف مشترکی با هم نداریم. ولی با مادرم اختلاف نظر اساسی دارم اما باهاش دعوا نمی‌کنم. صرفا به طور مسالمت آمیز، بیانِ مخالفت می‌کنم. اون پست‌ها چیزی جز گزارش نویسی نبود و من هرجا نظر خودم رو ابراز می‌کردم، کاملا شکلِ حدیثِ نفس پیدا می‌کرد. فلذا عواطفم رو بی‌ریخت و آشفته ننوشتم. وضعیت رو گزارش دادم. اگر اون پست‌ها الان رمز دارند فقط به خاطرِ اینه که مخاطبِ واقعی ندارند. ضمنا من هیچوقت نگفتم بنده هوایِ نفسم نیستم! و این‌ درست نیست که "من از دین برای توجیه اعمالم مایه می‌ذارم"... مسیری وجود داره و در انتهای این مسیر، هدفی. نگاه کردن به هدف، عیب نیست و گفتن از دشواری‌های مسیر، نقص نیست. سختی و رنج هست. با انکارِ اون‌ها کمکی به خودمون نمی‌کنیم. حالا هم که برمی‌گردم و نگاه می‌کنم می‌بینم سفرِ سختی بود که با عنایت امام‌حسین علیه السلام سختی‌هاش کم‌ شد... ولی شیرینی‌هاش زیاده. خیلی زیاد :)
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۲
صالحه

نظرات  (۶)

سلام
چه نکته خوبی بود در مورد گریه.

کلا زن ها حق پذیرتر هستن و آیت الله جوادی آملی ذیل ایات مربوط به ملکه سبا به این ویژگی زن ها اشاره کردند.
ملکه سبا تنها پادشاهی بود که به دعوت پیامبر زمانش لبیک گفت.


پاسخ:
سلام... احسنت بانو. شاگرد خوبی هستید که استاد رو شناختید ها!!!
البته استاد در بندِ دوم، شخص دیگری هستند :)
من کجا شاگردی آیت الله جوادی کجا...

خدا توفیق بده عامل به دانسته هامون باشیم ان شاء الله
پاسخ:
احسنت... بارک الله :))) تواضعت منو کشت...
۱۲ آبان ۹۷ ، ۲۳:۳۴ پیـــچـ ـک
سلام
نمیدونم چرا فکر میکنن ماها که میخوایم زندگیمون خدایی باشه، با مادر شوهر و خواهر شوهر و شوهر حتی!  و حتی تر مادر و پدر مشکل نداریم یا لغزشی نداریم! چرا فکر میکنن ما گونی تنمون میکنیم نه لباس دویست هزار تومنی؟!(الان که فکر میکنم میبینم دویست هزار تومن با نرخای الان پول یه تاپ میشه!😀😀😀) چرا فکر می کنن ما توی رفاه نیستیم؟ چرا فکر میکنن ما لغزش نداریم؟ 
لغزش داریم. من خودم به شخصه خیلی سعی میکنم توی روابطم خدا رو در نظر بگیرم ولی واقعا لغزش زیاد دارم. اما نمیگم همینه که هست. تلاش میکنم بدیهامو دور بریزم وحاضرم برای این پاک شدن گونی هم تنم کنم. یا با مادر شوهری که منم باهاش حرف مشترکی ندارم کنار بیام و دنبال حرف مشترک بگردم که فکر کنه و متوجه بشه دوستش دارم. یا حتی وقتی با مادرم احیانا درشتی کردم سریع معذرت خواهی کنم و تمام تولنمو بذارم که از دلش در بیارم. واقعا کار سختیه حرفت درست باشه اما مجبور باشی عذرخواهی کنی!
ما تاریم ادای حضرات رو در میاریم تا یواش یواش شکلشون بشیم. خب یه جاهایی از دستمون در میره که اداشونو در بیاریم. ولی این ادا در آوردن برای دل خودمون یا برای نگاه مردم نیست. بلکه برای رسیدن به رضایت خداست. 

ما هم بعضی وقتا برای عمل به وظیفه با خودمون کلنجار میریم. چرا یه کاری میکنن که آدم مجبور باشه خودشو سانسور کنه؟!



+حالا من فکر میکنم یه جور درایت خاصی توی مردا هست که وقتی به یقین توی درستی کاری میرسن خیلی خوب و محکم بهش عمل میکنن. بهتر از هر زنی که ایمان آورده. رقت قلب خوبه ولی استحکام و ثبات تصمیم هم لازمه. رقت قلب زن بعضی اوقات به تزلزل هم میرسه. کاش یه جوری بود که هم رقت قلب بود و هم ثبات رای.

پاسخ:
همینه دیگه. من گاهی می‌ترسم یه چیزی بنویسم که به نظر بیاد دارم ریا می‌کنم یا خود نمایی می‌کنم یا ... در حالی که فقط هدفم اینه بعضی از چیزا ثبت بشن. تلخ یا شیرین...

+ اتفاقا زنان هم تدبیر و درایت شون کم از مرد ها نیست. این جمله رو دوباره بخون: کمالی نیست که مرد بتواند پیشرفت کند و زن نتواند.
۱۳ آبان ۹۷ ، ۰۸:۴۸ آقای مُرَّدَد
سلام اینو دوست داشتم:
زن های جامعه اگر اصلاح شوند، مردان هم اصلاح می شوند، آن وقت جمال و کمالش در این نیست که بخواهد برود خودنمایی کند. یک مادر خوب می تواند فرزندداری کند و همسر و جامعه را اداره کند، ذات اقدس الهی این را مظهر رحمت قرار داد.

پاسخ:
:)
این سخن از من نبود :))
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۰:۵۷ آقای مُرَّدَد
میدونم. اگر از شما بود که مُریدتون میشدم.
پاسخ:
البته من پیشاپیش اعلام کنم که اصلا سیستم مراد و مریدی ندارم. چه حالا چه بعد از اجتهادم :)))
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۱:۰۸ پیـــچـ ـک
منظورم این نبود که زنها درایتشون کمه. دقت کنی یه چیز خاصی منظورم بود. نمیدونم اسمشو دقیقا درایت بذارم یانه. توضیحشم دادم.
پاسخ:
منظورت رو فهمیدم. فکر کنم منظورت این بود که ثبات رای و عزم به واسطه احساسات و عوارض اینچنینی در زن‌ها دچار تزلزل میشه. من خیلی قبول ندارم. به نظر میاد زن‌ها پتانسیل های خاص خودشون رو دارند

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">