صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

انزوای مومنانه ۲

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۵۰ ب.ظ
دیشب رفتم اینستاگرام. صفحه میلاد دخانچی. یه گزارش تصویری از سفر اربعینش گذاشته بود... اولین تصویر، ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی به نام "سلام" بود و در موردش اینطور نوشته بود: "ترمینال سلام علیرغم اینکه به تازگی به بهره‌برداری رسیده است، در بی‌هویتی و فاجعه‌بار بودن در دیزاین دست کمی از فرودگاه امام ندارد."
من می‌خوام این بخش رو به مطلب "انزوای مومنانه" ربط بدم.
نظر شما چیه؟
فکر نمی‌کنید ساخت این ترمینال و هدایت مذهبی‌ها به یک مکان دیگر، منزوی کردنِ مذهبی‌ها و مذهب است؟ 
فکر نمی‌کنید بیرون کشیدن قشری که انگیزه‌های الهی اون‌ها رو به فرودگاه کشونده، از دلِ سفرهای عادی و روزمره مردم، منزوی کردنِ اونهاست؟
فکر نمی‌کنید لیبرال‌ها و سرمایه‌دارها از این انزوا سود می‌برند؟
اگر فکر می‌کنید شرایط با ورود ۵ تا خانواده مذهبی به فرودگاه، به نفع مذهبی‌ها تغییر نمی‌کنه، سخت در اشتباهید. حال اینکه به خاطر اربعین ۵ خانواده که نه... صدها خانواده مذهبی در ترمینال یک و دو تجمع کرده بودند.
اون‌ها می‌ترسند. شاید حتی از اینکه یه ژاپنی که برای سرمایه‌گزاری وارد ایران شده با جماعتی از قشر مذهبی روبرو بشه هم می‌ترسند...
حالا یه سوال دیگه: به نظر شما نقش خودِ مذهبی‌ها در این انزوا چی بوده؟
اول ما منزوی شدیم یا اول اونا ما رو منزوی کردند؟

پ.ن: یه عده کامنت گذاشته بودند ذیل پست دخانچی که این بدترین گزارشی بود که از اربعین خونده بودیم. 
یکی نیست بگه چرا انتظار دارید کسی که بیشتر از ۱۰ ساله داره در مورد فرهنگ و حکمرانی و ... فکر می‌کنه و مطالعه می‌کنه و درسش رو خونده و دکترا گرفته، مثل شما فکر کنه؟ 
به اهل علم احترام بذاریم :)
موافقین ۵ مخالفین ۳ ۹۸/۰۷/۲۹

نظرات  (۱۳)

سلام

چرا ترمینال سلام؟

ما که از همون ترمینال معمول پروازهای خارجی برگشتیم.

با انزوا موافق نیستم در کل؛ ولی خیلی جاها حضور در اجتماع به سلوک فردی خود آدم ضربه می زنه، مخصوصا وقتی هنوز به خودساختگی نرسیدی... اون خودساختگی که هیچی نتونه آسیب بت بزنه؛ الا عبادک منهم المخلَصین...

در مجموع به یه نتیجه مشخص نرسیدم و موردی تصمیم میگیرم...

پاسخ:
علیکم السلام
والله نمی‌دونم چرا... البته خود منم که نوشتم تجمع زوار رو در ترمینال یک و دو... پدرم هم از همین بخش رفتند...
نمیدونم آقای دخانچی چرا رفتند این ترمینال!

اون مساله خودساختگی ... فکر می‌کنی چطور ایجاد میشه؟ بلاخره باید با میکروب مواجه بشیم دیگه. وگرنه شرایطِ خودساخته شدن پدید نمیاد به خودیِ خود... 
هوم؟؟؟
۲۹ مهر ۹۸ ، ۱۵:۰۰ دُردانه ⠀

موافقم باهات. تقریباً تو همهٔ فرودگاه‌ها بخش حجاج و عتبات جدا از بخش سفرهای دیگه است. اتفاقا چند باری که گذرم به فرودگاه امام افتاده به این تفاوت دقت کردم. اینکه هر کی چادری باشه داره میره زیارت و مانتویی‌ها میرن یه کشور دیگه. جدا کردنش باعث راحتی مدیریت میشه، ولی از طرفی هم روی نگرش توریست‌ها اثر می‌ذاره به قول خودت.

پاسخ:
این جداسازی خیلی تبعات داره به نظر من... واقعا نمیشه ساده از کنارش گذشت

اگر جداسازی بر اساس چیز دیگری غیر از مذهب و ایدئولوژی بود آدم اینقدر زورش نمی‌اومد. مثلا ترمینال خروجی کشورهای شرق ایران رو از کشورهای غرب ایران جدا می‌کردند.‌.. یا بر اساس دیگه‌ای.
اینجوری یه کم سوال برانگیزه. مخصوصا که در طولِ سال این ترمینال‌های حجاج و سلام و ... تقریبا سوت و کورند.
۲۹ مهر ۹۸ ، ۱۶:۱۰ میرزا مهدی

جای بسی تأمل دارد

پاسخ:
اوهوم.
۲۹ مهر ۹۸ ، ۱۶:۳۱ هلن پراسپرو

یه ذره خیلی مسخرست.

اولا که، مذهبی بودن یه چیز نسبیه و اصن معلوم نیست این جماعت تعریفشون از مذهبی بودن چیه. یعنی فقط به خاطر چند تا سفر حج و به قول خودشون عتبات و حجاج مذهبی میشه طرف؟؟  اصن مذهبی بودن دقیقا واسه اینا یعنی چی؟

بعد من اصن درک نمی کنم منطورتون از جدا شدن چی بوده. یعنی مثلا گفتن هرکی چادری بوده اینور و هرکی نبوده؟... اگه میشه برای من روشن کنید. یه ذره پر ابهام بودش

(قصد من اصن به عتبات و حجاج و چادریان و ... نبوده ها. لطفا از این دو کلوم هیچ برداشت ینکنید)

پاسخ:
اینکه مذهبی بودن نسبیه کاملا درسته. تسلیم!
اما اون قسمتی که گفتم: بیرون کشیدن قشری که انگیزه‌های الهی اونا رو به فرودگاه کشونده... اینجا رو با دقت داشته باشید...
تا به حال دقت کردید چقدر بازیگر و آدم مشهور رفتن اربعین؟؟؟ دقت کردید اکثر اینا موقع سفر اربعین و حج و ... ساده ترین لباس‌هاشون رو می‌پوشند؟ بعًی از این خانم‌ها که مانتویی بودند چادر سر می‌کنند؟
حالا تصورش رو بکن که همه‌ی این آدم‌ها رو ببرند یه جای دیگه... شبیه قرنطینه :) که دیگه کسی اونا رو با این شمایل نبینه مگر کسانی که در غیر این مناسبات هم ظاهرشون همین شکلیه.
من قبول دارم که دین همش این ظواهر نیست ولی رعایت این ظاهر و دیدنِ مراعاتِ این ظاهر توسط یه خیل کثیر... آدم رو دلگرم می‌کنه به رعایت باطنِ دین. آدم رو یادِ خدا می‌اندازه و هل می‌ده که بیشتر رعایت کنی خواسته‌های خدا رو...
این خیلی اتفاق قشنگیه... ولی با این جداسازی جلوش رو می‌گیرن...
هوم؟

ظاهرا یکی از کارکردهای ترمینال سلام بعضی پروازهای داخلیه.

اما در مورد خودسازی؛ یه فرایندیه که شاید خیلی طول بکشه ولی من خیلی موافق نیستم که خودمون رو در معرض میکروب و خطر قرار بدیم؛ فرمود ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه. فرمود قو انفسکم و اهلیکم.

خودسازی رو البته باید تعریف کرد. استاد ما توصیه نمیکردن خودسازی نکرده بزنی به عرصه فعالیت اجتماعی؛ برعکس؛ اگر کسی مهذب شد اصل وجودش میشه نور هدایت دیگران.

من شاید نتونم مطلب رو خوب منتقل کنم؛ ولی عمیقا به خودسازی فردی معتقدم و اینکه فرد در حال تهذیب و سلوک در موقعیتهای اجتماعی هم درست تصمیم میگیره. فرمود ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا. تقوا رو باید درست فهمید و بسیار جدی گرفت. اون حل بشه باقی مسائل حله. فردی و اجتماعی و دنیایی و آخرتی اصلاح میشه. ان شاء الله الرحمن.

پاسخ:
یکی از کارکرد‌ها... تو باورت شده این حرفا رو؟؟؟ دروغ گفتن رو هم بلد نیستند این جماعتِ لیبرال... باور نکن!

احسنت... ولی صدر و ذیل آیه‌ها رو نگاه کن تا مصداقِ صدق آیات رو پیدا کنی... اینجاها مصداقش نیست. مطمئن باش اینقدری که مذهبی‌ها عذاب وجدان تو دلِ آدم‌هایی که به آخرت ایمان ندارند می‌کارند، اونا با لخت کردنِ پر و پاشون ما رو به گناه نمی‌اندازند...
ثانیا مگه رفتن به فرودگاه فعالیتِ اجتماعیه؟ من منظورت رو می‌فهمم ولی می‌دونم نوشتن این کامنت.ها از طرفِ شما دلایل دیگه‌ای داره... 

الان بدون پیش داوری و بدون در نظر گرفتن زندگیِ خودت بگو... این کناره‌گیری‌ها انزوا هست یا نه؟ مورد علاقه‌ی لیبرال‌ها هست یا نه؟

بیشتر منظورم این بود که اینکه یه جاهایی بریم تو اجتماع که بگیم ما مذهبیا هم هستیم، برام مطرح نیست؛ در واقع نظرم بیشتر ناظر به رستوران رفتن مثلا یا سینما رفتن و امثالهم بود تا فرودگاه.

قطعا مخالفان مذهب میخوان ما به انزوا کشیده بشیم و از تلاش های مختلف فروگذار نمیکنن. ولی من نمیتونم به صرف مخالفت با این اتفاق بیام وسط جامعه ولو برای روح خودم ظلمت بیاره.

جایی که برای من وظیفه است رستوران میرم، فرودگاه میرم، سینما میرم، نباشه هم نمیرم. 

میخوام بگم تو نیتم دخیل نیست صرف اعلام حضور مومنانه. مگر یه جاهایی مثل همین پیاده روی اربعین یا راهپیمایی ها.

کلا فکر کنم داریم دو زاویه متفاوت رو مطرح می کنیم.

 

پاسخ:
آره... منم قبول دارم. یعنی بیکار نیستیم که هی بخواهیم این‌ور و اونور بریم صرفا برای اعلام حضور‌. اما از یه طرف هم گاهی بعضی از کارها رو دوست داریم انجام بدیم _مثلا بریم کوه_ اما میگیم چون جوّش خرابه نریم. من قبول ندارم خیلی. تنها کاری که می.کنم اینه که ایامِ خلوتی رو انتخاب می‌کنم و از بین مثلا توچال و درکه، درکه رو انتخاب می‌کنم که جوّ آروم تری داره...

احسنت بر شما.

ان شاء الله هممون توفیق پیدا کنیم هر لحظه از حیاتمون کاری رو انجام بدیم که خدای مهربان رو از ما راضی کنه.

پاسخ:
ان شاءالله در مسیر بندگی قرار بگیریم و ثابت قدم بمانیم

اگر انزوایی هم درست شده که شده! مقصر اولش به نظر من خود مذهبی ها هستن

چرا باید قشر مذهبی از این جداسازیا استقبال کنن؟؟ چرا خودشونو از همه جا دور میکنن با این بهانه که جوش خوب نیست یا حالمون بد میشه؟؟

به نظرم اینا بهانه است. اعتقاد واقعی اون نیست که بری یه جا تو خلوت خودت و به این بهانه ها که روح من متاثر نشه جا خالی کنی! به نظرم حتی ادم تا یه حدی شاید لازمه راهشو گم کنه و دوباره برگرده با فکر و دلیل و منطق و مطالعه...

قشر مذهبی ما متاسفانه فقط از دیدن و شنیدن فلان اتفاقا و فلان پوشش و وضعیت اعصابشون بهم میریزه یه عده ام اون وسط میرن مثلا امر به معروف و کلا کار خرابتر میشه

ازین خانواده ها داریم اطرافمون که میگم

اگه خود امر به معروف و نهی از منکرم دنبال کنیم اولش باید عملی باشه. باید اینقدر من رفتارم خوب باشه و روی خودم کار کرده باشم که افکار و اعتقاد و پوششم به چشم بیاد وگرنه هرکی خودشو کنار بکشه به بهانه اینکه نمیخواد به فساد بیافته که راحت ترین کاره!

دشمن از هیچ کاری فروگذار نمیکنه اما خود این قشر هم بشدت مقصرن

پاسخ:
سپیدار جان واقعا لذت بردم از خوندن کامنتت.‌ واقعا‌ هرچقدر در مورد این داستان بگیم کم گفتیم...
دقیقا... یعنی منم دیدم که تصدیق می‌کنم. 
خودِ خانواده من، تا خارج بودیم هر میکروبی که بود رو باهاش مواجه می‌شدیم ولی به محض اینکه برگشتیم ایران خودمون رو با یه پاکت خوشگل پاستوریزه کردیم... که چی! 
و دشمن... دشمن... داخلی و خارجی...

و به نظرم یه موضوع دیگه هم هست این وسط غیر از منزوی کردن قشر مذهبی یا در واقع ظواهر مذهب و خود مذهب

ا نم ایجاد دو دستگی و اختلاف هرچه بیشتر بین این دو گروهه

و یکی از شیوه های از هم پاشوندن یک جامعه همین دو دستگیه

این جدا شدنا به اختلافات دامن میزنه و باعث میشه و مردم به جای اینکه حواسشون به مسائل مهمی ک تا جامعه اقایون دارن رقم میزنن باشه به درگیریای داخلی پرت میشه و از اصل هم غافل میشن

در واقع اصل فدای فرع میشه

پاسخ:
احسنت... منم میگم تبعاتش زیاده... جامعه دوپاره میشه...

سپیدار واقعا ممنون از کامنت.هات. متشکرم که تو بحث شرکت کردی :)

راستی سرِ اون ماجرا که بهت گفتم و تو خیلی خوشحال شدی... یادته؟ پیامت رو که دیدم که خوشحال شده بودی خودمم از شوق گریه‌ام گرفت :| :D

خواهش میشه من از این بحثای اجتماعی چالش انگیز لذت میبرم بخصوص اگه طراح بحث بدون قرض ورزی و با دید منطقی قضیه رو مطرح کنه. مرسی از شما ک مطالب مفید میذاری :)

 

خخخ اره. اون شب واقعا غصم شد وقتی اون حجم پیام و دیدم و کسی که جواب داده بود همه رو ناامید کرده بود!!! پیرو جواب شما یه چیز دیگم از مامانم شنیدم ک تو اون پیجه طور دیکه ای جواب داده بود.. خلاصه حس بدی بود انگار تازه یهو دیدم چه همه افرادی هستن که دغدغه شو دارن و براشونم مهمه به گناه نیافتن.. رفع نشدنش شروع خیلی از مشکلات و مفاسد اجتماعی میشه

غصه دوست خودمم میخوردم که فک میکنه داره از گناه دور میشه اما انگار صاف داره خودشو میندازه وسط و نمیدونستم بهش بگم یا نه

به هر حال ممنون دوستم:)

پاسخ:
این یکی استثناء‌ بود... از دستم در رفت که مفید بود.


خواهش میکنم. برای خودم بیشتر چالش برانگیز بود. کلی با نسیمه سادات در موردش بحث کردیم و حق رو به دخترا دادیم... آخرش شوهرم اومد و آب پاکی رو ریخت رو دستم... :D

چی هست فرودگاه سلام؟ قضیه چیه؟

پاسخ:
سلام علیکم
رسیدن به خیر! 
قبول باشه :)
ترمینالِ سلام، ترمینالِ جدید فرودگاه امام خمینی هست که تازه افتتاح شده.
یعنی خیلی مبهم نوشتم؟

نه منظورم اینه که مگه منحصرا واسه قشر یا سفرهای خاصی ساخته شده؟

پاسخ:
تا الان که مخصوص سفرهای حج و اربعین و بعضی از سفرهای داخلی بوده و انگار قراره همینطور باشه.

در این صورت بله، کاملا با متنتون موافقم و چقدر این خبر ناراحتم کرد :(

پاسخ:
البته امسال علاوه بر ترمینال سلام، از ترمینال A هم استفاده کردند ولی خب... نمیشه سکوت کرد. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">