صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

پیشاپیش عیدتون مبارک

چهارشنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۱، ۰۸:۵۱ ب.ظ

یه حرفی می‌خوام بزنم که دردِ دلِ خودم هست اما حس کردم یه جورایی مناسبت هم می‌تونه داشته باشه و ولادت حضرت بهونه بشه برای گفتنشون. نمیدونم دردِ دل هم می‌تونه عیدی تلقی بشه یا نه. بیشتر برای خودم درس عبرت بود و با آب دیده نوشتمشون و دوست نداشتم خودم فراموششون کنم. البته این حرفایی که قراره بزنم رو به شوهرم نمیگم یه طوری که غرور و اقتدارش رو نابود کنم. حتی شاید هیچ‌وقت بهش هیچ‌چیز نگم و فقط براش دعا کنم اما اینجا می‌نویسم بلکه شاید به گوش بقیه هم خورد و حتی خود مردهای جامعه به همدیگه این تذکرها رو دادند. نه اینکه زن‌ها برن تیز و چکشی به شوهراشون بگن و اختلاف ایجاد بشه. حرفم اینه:
آهای آقایون یا حتی خانوما! وقتی می‌بینید خودتون و همسرتون با هم، هم‌جبهه و هم‌مسیر هستید و دغدغه‌های انقلابی و الهی‌تون یکی هست، هیچ‌وقت، هیچ‌وقت، تاکید می‌کنم، هیچ‌وقت کارهای خودتون رو بالاتر و مهم‌تر از کارهای همسرتون ندونید. این تفکر رو که کارهای من در بیرون خانه مهم‌تر و ارزشمندتر از کارهای همسر در خانه هست، اونقدر احمقانه است که الان بیاییم و بگیم کارهای امیرالمومنین علیه السلام ارزشمندتر بوده یا کارهای حضرت زهرا علیها سلام در خانه. اینطور فکر  و عمل نکنیم که مبادا خداوند گوشمالی مون بده و بهمون بگه حالا که اینقدر خودمهم پندار هستی، یه طوری محاسباتت رو به هم میزنم که دردت بیاد. آی دردت بیاد!
هیچ‌وقت به خاطر کار و بار احیانا مهم‌تون، دل همسرتون رو نسوزونید. زمانی که باید بهش اختصاص بدید رو واسه دوپا غریبه‌تر صرف نکنید به حساب اینکه لازمه و من دارم مجاهدت می‌کنم. سر سفره صبحانه و شام یا همون دو ساعتی که در شبانه‌روز کنارش هستید، خودتون رو گول نزنید. توی چشماش نگاه کنید و قربون صدقه‌اش برید و این لحظه‌ها رو نسوزونید. زنتون یا شوهرتون هم آدمه. شاید سرگرمی‌ها و مشغولیت‌های شما زیاد باشه اما اون فقط شما رو داشته باشه برای اینکه حال و هواش عوض بشه.

هیچ‌وقت فکر نکنید اگر شما این کارهای روی زمین مونده رو نکنید، کار خدا لنگ شما می‌مونه. کارِ خدا هیچ‌وقت لنگِ هیچ بنی‌بشری نمی‌شه. این ماییم که به خدا نیاز داریم و باید ازش بخواهیم بهمون توفیق بده، بهش التماس کنیم بلکه یه سهمی توی پیشبرد جریان حق داشته باشیم. ولی یادمون باشه که خدا بدش میاد اگر به این بهونه، حق اون زوجی که لتسکنوا الیهاست رو نادیده بگیریم. یه بار که اصلا معلوم نیست کی و کجاست، تق! چینی دلش ترک برمیداره و میگه: «آه! خدایا...» و آهش خواهی نخواهی ما رو می‌گیره و هرچقدر کار کردی و تلاش کردی و خودت رو به زمین و زمان زدی، دود میشه و می‌ره هوا.

آهای رفقا، خانواده خیلی مهم هست. خانواده خیلی مقدس هست. خدا روی این سلول اولیه اجتماع، غیرت داره. باید براش وقت بذاریم. یاد بگیریم و آموزش رو جدی بگیریم، باید مهارت‌هامون رو بالا ببریم و خودمون رو برای قوی کردن این نهاد مقدس، اصلاح کنیم. باید تزکیه رو جدی بگیریم. باید خیلی حواسمون باشه به این فرصت بی‌نظیر که خیلی از آدم‌ها حسرت درست استفاده کردن ازش رو داشتند و دارند. وقتی بمیریم یا عزیزانمون رو از دست بدیم تازه حسرت‌هامون برامون آشکار میشه. اینکه کاش بیشتر می‌رفتیم به دیدار والدینمون و دست و پای مامان بابامون رو می‌بوسیدیم. ای کاش با همسرمون خوش اخلاق‌تر بودیم. کاش فرزندمون رو با محبت و اقتدار، تربیت دینی بهتری می‌کردیم. فعلا خبر خوش اینه که هنوز زنده‌ایم و هنوز فرصت هست و خدا هست. می‌تونیم از همین امروز شروع کنیم و زندگی ابدی‌مون رو تغییر بدیم. اول از همه، تلنگری به خودم.

موافقین ۸ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۲۱
صالحه

نظرات  (۱۰)

۲۲ دی ۰۱ ، ۱۳:۱۶ مهتاب ‌‌

متن خیلی خوبی بود👏روزت و عیدت پیشاپیش مبارک عزیزم☺️❤️

پاسخ:
ممنونم مهتاب جان. ان شاءالله خداوند همه ی ما رو از پیروان راه حضرت قرار بده و به تاسی از فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها، مهدی موعود، ما هم ایشون رو الگوی خودمون قرار بدیم و روز به روز شباهتمون به ایشون رو بیشتر کنیم. ان شاءالله.
۲۲ دی ۰۱ ، ۱۵:۱۶ این جانب

سلام

اگه صرف درد دل باشه و در حد یه حرفی زدیم ک رفت اشکالی نداره

ولی اگه در حد جمع و تلنبار شدن انتظار ما باشه و فکر کنیم با همسرمون هم سنگ و هم اهمیت هستیم و به خاطر جایگاه و تلاشمون یه اجر و توجه رو باید بگیریم خب قطعا محل خسرانه و از قضا اگرم خواست و توقعی هست بهتره گفته بشه هر چند امید اصلاحم نباشه 

پاسخ:
سلام. راستش منظورتون رو خیلی متوجه نشدم. اگر منظورتون از درد دل، کل مطلبی که نوشتم هست و فکر می کنید من دارم توقع سازی می کنم برای خانم ها، من مدافع این متن هستم از این جهت که واقعا خداوند ملاک برتری رو به تقوا داده. ان اکرمکم عند الله اتقاکم و این ملاک برتری هیچ نسبتی با زن بودن یا مرد بودن نداره. نگاه از بالا به پایین چه از طرف مرد به زنش  و چه زن به شوهرش، مذمومه. حالا ممکنه این نگاه مستقیما صورت نگیره و به واسطه عجب ما به اعمالمون باشه. 
این آفتی که ازش نوشتم، متاسفانه گریبانگیر بخشی از مذهبی ها هست و در غیر مذهبیها اتفاقا به دلیل گرایش به فردگرایی کمتر مشاهده میشه. ان شاءالله خدا عاقبت همه رو ختم به خیر کنه.
۲۲ دی ۰۱ ، ۱۵:۵۰ شاگرد خیاط

آقای سر چرا اگه زن شهید توقع اجر شهید داشته باشه شما محل خسران می دونین؟

صالحه جان این پستت رو کاش می تونستم به دو تا داداش کوچیکام برسونم ....تا دوازده شب می مونن سر کار

خدا شاهده فقطم خیال می کنن دغدغه اجتماعی دارن

اما هرز میره نیروشون از یه ساعتی به بعد

اما چه کنم که هر چی من گفتم و خانوماشون گفتن به خرجشون نرفته

با این حال  هنوز دلم میخاد پستت رو بدم بخونن

نیستن تو بیان

ی

پاسخ:
دیدید جدیدا چقدر این فضای موفقیت و توسعه فردی زیاد شده؟ بین مذهبی ها حتی؟ بدون اینکه مبانی اش از دین گرفته شده باشه؟
اما ما دین مون خودش نهایت این بحث هاست. روایت داریم از امام کاظم  که فرمودند:
«إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.»:
بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مىورزند، 4 ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.
یا روایت دیگر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است: 1 ـ یک وقت و ساعتی که برای مناجات و دعا و عبادت است 2 ـ یک وقت و ساعتی که برای کسب معاش و در آمد است 3 ـ یک وقت و ساعتی که برای تفریح و استفاده از لذتهای حلال است و انسان عاقل جز در این سه مورد، وقت نمی گذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام. 
ای کاش ای کاش این روایت ها رو جدی می گرفتیم که کاسه گدایی جلوی مانیفست غربی موفقیت نگیریم.
۲۲ دی ۰۱ ، ۱۹:۲۱ میرزا مهدی

سلام!

اول  که روز زن و مادر مبارک شما و   و ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک هممون باشه.

دوم چطور میشه وظیفه یک زن و یک مرد رو با هم قیاس کرد؟

مثل اینکه من سینه ستبر کنم و بهش بگم برات امنیت آوردم تو چی کار کردی؟ اون هم با اقتدار بگه، برات آرامش مهیا کردم دیگه چی میخوای؟

مرد (مثلا) امنیت جسم رو به عهده داره و زن امنیت روح و جان.

مرد آرامش روح و جان رو به عهده داره و زن آرامش جسم و تن.

کدومامون میتونیم ادعا کنیم از اون یکی بهتریم؟ 

شخصا گاهی از باب شوخی و مزاح برای اینکه بعد از یه کار به ظاهر سخت، یه کم شونه هام رو ماساژ بده، میگم چی کار میکنی تو خونه از صبح تا شوم؟ بیا یه کم جانِ تازه به من بده.

ایشون هم خیلی جدی با همون دوتا انگشتش بلایی سرِ شونه هام میاره که تا مدتها همچین خبطی نکنم. D:

ولی اون بالا عجب جمله ای گفتما... همون که بُلدش کردم. خودم تاحالا نشنیده بودمش :))

پاسخ:
سلام میرزا. ممنونم. عید میلاد حضرت مادر بر شما و خانواده محترمتون مبارک باشه و ان شاءالله که هممون از حضرت زهرا الگوی حسنه بگیریم به تاسی از آقا امام زمان.
من البته واقعا در مقام قیاس کارهای خانم ها با کارهای آقایون نبودم. نمی دونم جوابم به کامنت ها رو خوندید جسارتا؟
فقط یه نکته دقیق در مورد آیه لتسکنوا الیها بگم. آیه شریفه این هست: هو الذی جعل لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه.
متاسفانه یک نگاهی غالب شده در فضای جامعه که انگار فقط زن ها نقش آرامش دهندگی دارند. این مخالف هم این آیه است و هم صحبت های حضرت آقا. واژه نفس مونث هست و ازش مطلق "شخص" اراده شده. نه زن یا مرد. همینطور واژه زوج هم مونث مجازی در زبان عربی هست و منظور ازش همسر هست. نه زن یا شوهر به طور خاص. در ضمن اساسا کلمه زوجه غلط هست و در عربی نداریم. بنابراین اونایی که صرف و نحو عربی نخوندن فکر کردن در این آیه، منظور از ضمیر "ها" زن هست و آیه خطاب به مردهاست. در صورتی که این نقش آرامش دهندگی متقابل هست میان زن و شوهر. اما نقش قوامیت به موجب آیه الرجال قوامون علی النساء اختصاص به آقایون داره. این مساله امنیت قطعا یکی از شئون قوامیت مرد برای همسرش هست.
ببخشید طولانی شد ولی حس کردم لازمه این توضیح رو بدم.
۲۲ دی ۰۱ ، ۱۹:۳۶ شاگرد خیاط

😄😄😄😄😄

آقا میرزا مهدی خودمم جمله خودتونو نشنیده بودم

پاسخ:
:)

امروز سر دلسوزی همسرم که به شکل بدی بروز دادن چینی قلبم شکست و از خدا آرزوی مرگ کردم اما بلافاصله یاد دخترم افتادم و گفتم آخه اینو کی بزرگ کنه؟ وای بعدش .....تلخه نمیتونم بنویسم...

 

کاش یکم آقایون، همسرشون به عنوان یک زن بفهمن ...

 

کاش حداقل دم عیدی هواشو داشتن و مردانه میومد و بغلش می‌کرد و می‌گفت همسرم ....هیچی ولش کن...😭

پاسخ:
کاش همسرانمون بدونند که بهترین هدیه برای ما زن ها اینه که از 365 روز سال، حداقل 300 روزش فقط خیلی ساده بهمون محبت کنند. بهمون توجه کافی و لازم رو بکنند که روز زن مجبور نشن کادو های سخت و گرون بدن. 
کاش برای این چیزهای ساده، مردها آموزش رو جدی می گرفتند... حیف.

برای دلت از خدا و صاحب این شب عزیز، آرامش می خوام ضحی جان
۲۲ دی ۰۱ ، ۲۰:۱۳ این جانب

چه برداشت های جالبی

عنایت کنین منظور بنده ایجاد انتظار و توقع داشتن از همسر و مقایسه کردن اعماله که قطعا با تقوایی که بحثش رو وسط کشیدین منافات داره، عرضم این بود نباید این انتظارات رو تلنبار کنین و بعدا این ناراحتی ها رسوب میکنه و یه جایی سر باز خواهد کرد و این خیلی بده.

 

ضمن اینکه شما خودتون مقایسه رو در ذهنتون ایجاد کردین و اساسا چیز مقایسه شدنی ای نیست، وقتی جایگاه ها رو نشناسیم و توقعات امروزی از برابری زن ومرد تو ذهنمون بسازیم خب این مقایسه ها به وجود میاد که تبعاتش خیلی خوب نخواهد بود

سرکار خانم سیاه مست، شما تو این مطلب توقع اجر شهید شدن میبینین یا انتظار برابری حقوق و مزایای کار دیدین!

کسی که دنبال اجر شهیده دیگه تو ذهنش مقایسه با دیگری و توقع دیده شدن نداره ها ...

 

بنده به هیچ وجه موافق خرج کردن وقت خانواده به صورت دائم برای دیگران ندارم، حتی هیات رفتن اگر از وقت خانواده کم کنه به نظرم غلطه چه برسه به کارای بیهوده ای که خیلی جاها بیشتر شبیه تلف کردن وقته تا کار مفید ...

شما مذهبی ها به شدت برای غیر خانواده جا برای خرج وقت دارید از هیات رفتن تا نیمه شب گرفته تا خیلی کارای ظاهرا مذهبی ... پس تذکر نویسنده رو به جا میدونم


اینکه از ۳۶۵ روز ۳۰۰ روز انتظار و توقع محبت دارید اونم ساده و البته مصادیق ش از نظر خانم ها چیزهای عجیب و غریبی خواهد بود و خدا میدونه مرد هرکاری کنه باز توقع دارید خب این خودش یکی از مسائلیه که زندگی رو خراب میکنه...

شناخت نوع و شکل محبت کردن مردانه و نداشتن توقعات آنچنانی زنانه و برابری برخی حقوق و مزایا یکی از الزامات سلامت در هر زندگی ای میتونه باشه

کاش به جای انتظار و توقع داشتن یکم به جایگاه مرد و مختصات و خصوصیات مرد و جایگاه سنتی زن توجه میکردین تا آمار طلاق به ۵۰ درصد و همیشه سر توقع و انتظار بودن به نزدیک ۱۰۰ درصد نمی‌رسید.

پاسخ:
شما از کجای متن من برداشت این رو کردید که انتظار برابری حقوق و مزایا رو مطرح کردم؟ ضمن اینکه از نظر شما اگر زن حقوق مشروع خودش رو به موجب قانون اسلام طلب کنه، کار اشتباهی کرده؟
محبت ساده از نظر شما چیه که مردها در طول روز از همسرشون دریغ می کنند؟ خرید یه شاخه گل از نظر ما محبت خاص هست! :) ساده یعنی ساده.
۲۲ دی ۰۱ ، ۲۰:۵۲ این جانب

جمهوری اسلامی حامی اصلی حقوق مشروع رو طلب کردن خانمهاست و محاکم قضایی دارن از آقایون میگیرن و از قضا شما مذهبی ها که حقوق مشروعتون رو خوب میشناسید گرفتین و متقاضی و متوقع گرفتن شدین که آمار طلاق تو تهران به ۵۰ درصد رسیده...

زندگی زناشویی طلب کردن حقوق مشروع نیست، آقایون تجربه محبت ساده رو دارن و دیدن که ساده اولش ساده است بیست وچهاری هم در خدمت زن باشی این جماعت راضی نخواهند شد چون همیشه در جایگاه توقع هستندو هیچ وقت راضی نخواهند شد

 

منو ببخشید عرضم ناظر متن سرکار نیست، معضلاتیه که درصد زیادی از خانم ها با توقعات خودشون، انتظارات کاذب خودشون جامعه رو به اینجا رسوندن

خواهش میکنم فقط خواسته های ناصحیح خودتون رو نبینین و مصلحت جامعه رو هم ببینین، ببینین از وقتی که خانم ها دنبال توجه و ارضا و تامین توقعات خودشون شدن و افتادن تو مسیری که من هم هستم من هم باید دیده بشم من هم باید مزایای یکسان داشته باشم کشور رو به چه وضعیتی رسوندن

 

ببخشید جسارت کردم

ان شالله زندگی شما و همه بر مدار فهم درست و بی توقعی و سلامت به خوشی پیش بره و پر ثمر باشه

 

 

پاسخ:
سوال اول من رو جواب ندادید. از کجای متن من برداشت حقوق مزایا کردید.

در رد صحبت شما در مورد اینکه زن‌ها در محاکم حق خودشون رو میگیرن، باید بگم قوانین خیلی هم به نفع خانواده و استحکامش (نه به نفع زن یا به نفع مرد) نیست. اگر بود، حضرت آقا در دیدار اخیرشون با بانوان ابراز تاسف نمی‌کردند که 
"گاهی مردان با تکیه به توان جسمی خود به زنان ظلم می‌کنند که در این موارد برای حفظ خانواده قوانین مربوط به خانواده باید آنچنان محکم و قوی و حامی طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد، البته مواردی نیز وجود دارد که زن ظلم می‌کند که اندک و محدود است."


من صحبت‌های شما رو می‌فهمم ولی شما همه چیز رو با هم قاطی کردید. مطالبات شما در فضای فرهنگی‌ای هست که زنان تحت تاثیر فرهنگ غربی شدند اما مطالبه من در فضای فرهنگی دینی و اسلامی هست.

این صحبت شما که مرد ۲۴ ساعتی هم در خدمت زن باشه هم راضی نمیشه، غلطه. مردها باید زن‌ها رو درست بشناسند و چون وقت نمیذارن و آموزش نمی‌بینند این حرفا رو میزنند.

توصیه می‌کنم تجربه‌های شخصی‌تون رو به همه زنان تعمیم ندید. 
۲۲ دی ۰۱ ، ۲۲:۳۵ این جانب

آمار طلاق ۵۰ درصد تهران و سی درصد کل کشور تجربه شخصی بنده نیست

 

فرار آقایون از خونه به بهانه کارهای حتی با انگیزه های مذهبی که خود شما و برخی دوستانتون در مورد همسرانشون و یا آقایون نزدیکشون اشاره کردن میتونه همین نتیجه توقع ۳۰۰ روز محبت ساده در سال باشه و الا شخصا سالهاست هر روز عصر منزلم و دو روز کامل هفته در اختیار خانواده م ... پس فکر کنم تجربه مردان نزدیک به شما و دوستانتون رو دارم تحلیل میکنم و تعمیم میدم شاید

 

یا اینکه مثلا زندانی شدن ده ها هزار نفر مرد به بهانه ندادن مهریه و نفقه و امثال این تجربه شخصی بنده نیست، حقوق مشروع مطالبه شده شما خانم هاست از قضا تو فضای دینی هم میگیرن و زندان میکنن

 

قوانین کجا زنی رو زندانی کرده، کجا مال زنی رو به نفع مردش مصادره کرده، کجا الزام به تمکین زنی تونسته بکنه و ... پس قانون در جمهوری اسلامی کااااملا به نفع زن و بر خلاف منافع خانواده است

 

اضافه میکنم  همین توقعات و انتظارات و حقوق مشروعی که ازش می‌فرمائید و محق و مستحق یکسان دیده شدن در زنان ایجاد کرده و روی اونها رو زیاد کرده نتیجه ش رو در استحکام بنای خانواده می‌بینیم!!

ظاهرش اینه که زن ها به حقوق خودشون واقف و آگاه شدن ولی واقع ش اینه که خانواده رو به سقوط و اضمحلال... و دلیلش چیزی نیست جز همین آگاهی و حقوق به زعم شما مشروع ...  همین اغتشاشات هم زن ها دنبال حقوق خودشونن، نمیبینین؟؟ در حالی که جز وقاحت و نابودی چیزی عایدی نداشت

 

منظور من از حقوق و مزایا صرفا مادی نیست و همین توقع یکسان دیده شدن خب خودش مزایا خواستنه...

 

ببخشید زیاده گویی کردم

خدا عاقبت این جامعه رو ختم به خیر کنه

 

 

 

پاسخ:
آمار طلاق تحلیل داره که تحلیل‌های شما نظرات غیرکارشناسی شماست.
 
اما بازم سوال من بی‌جواب موند. از کجای مطلب من برداشت کردید که توقع یکسان دیده شدن رو مطرح کردم!؟ صرف همین که همون چیزی رو از مطلب من برداشت کردید که خودتون می‌خواستید و با عینکتون می‌دید، شما رو به شک نمی‌اندازه که شاید با عینک خاصی مشغول تحلیل مسائل پیرامونتون هستید؟
۲۳ دی ۰۱ ، ۱۰:۵۶ میرزا مهدی

جمله بلد شده من رو کامل، دوباره و با دقت بخونید. و ببینید چه آدم حکیم و فرزانه ای زیر پستتون نظر گذاشته..🙃

پاسخ:
:))

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">