صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

به سبک مولینه

شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰ ب.ظ
دیروز برای بار دوم بود که مستند مولینه رو می دیدم. نتونستم جلوی بغضم رو بگیرم. دلم برای بچگی هام تنگ شد. بیست سال پیش... یه عالمه اشک ریختم.
مستند مولینه در مورد جمعیت کوچکی از مسلمانان در کشور فرانسه است که برای خودشان در جنگل مولینه، مسجدی ساخته اند. یک مسجد فرانسوی. شبیه یک کلیسا ولی دارای محراب. پر از اسم های خدا و چهارده معصوم و صحابه با تزیینات فرانسوی و رنگامیزی های چشم نواز. حتی امام حسین آنها، لباس شوالیه ها را می پوشد. در آن جا عربی یاد میگیرند. نمایش مذهبی دارند و مثل همه ی مسلمانان کشور های غربی، مثل آدم های تنها، دین شان را حفظ و تقویت می کنند.
این مستند و حال و هوایش، طبیعتش، من را یاد بوسنی انداخت. یاد خاطرات جا مانده ام در بوسنی. یاد مامان بزرگ های مسلمان بوسنی که بهم شکلات تخم مرغی می دادند و جوراب می بافتند. یاد رایزنی فرهنگی و بچه های تخسش. کاش یک بار دیگر با پدر و مادرم به آن جا برگردم... چقدر بد است آدم خاطراتش را جا بگذارد، نه؟
دست آخر به مصطفی گفتم: میشه منو یه بار ببری بوسنی؟ اونم گفت آره، حتما
این مستند دیدنی به جز نوستالژیک بودنش برای من دو نکته جالب هم داشت:
یکی اینکه عبدالرحمن و عبدالنور (بانیان مسجد) شیعه بودند اما در اجتماع کوچک آن ها شیعه و سنی معنی نداشت. و این یعنی آرمان اسلامی. در فضای امن و گرم و راحت و صمیمی، یاد میگیرند و یاد میدهند و برای هم تعیین تکلیف نمی کنند.
دوم حجاب زنان در مولینه. آن ها ادا در نمی آوردند. خودشان بودند. بلوز و شلوار گشاد با روسری. یا روسری هایی که پشت سر جمع می شدند و فقط موهایشان را می پوشاندند و گردنشان مشخص بود. یا به راحتی ممکن بود آستینشان برود بالا و تا نیمی از آرنج مشخص شود. اما خودشان بودند. زور نبود و یاد میگرفتند. عربی را در کنار مردان می آموختند تا قرآن بخوانند و مردان هم مثل برادران و خواهران دینی با آن ها برخورد می کردند.
برادری و خواهری دینی شاید در فضای عادی ایران خنده دار باشد اما برای یک جمع کوچک مسلمان معنا دارد. در اربعین معنی دارد. در اردو جهادی ها معنی دارد و فقط کافی است کمی از میزان دگم بودن خودمان کم کنیم تا اتفاقات خوبی بیفتد. کافی است ناموس برای مان معنی واقعی پیدا کند. کافی است به جای پر رنگ کردن حاشیه ای مثل حجاب برای دخترانمان، مسجد ها را دل پذیر تر کنیم. آموختن چیزهای دینی را لذت بخش کنیم و ...
اسلام محمدی اینطور تا آن ور دنیا رفته... با اقرا، بسم ربک الذی خلق...
آه. باز هم خواستم کوتاه بنویسم اما نشد...
مبعث مبارک!
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۵
صالحه

نظرات  (۱۱)

اکثر مردم ایران گرسنه ن کسی مفهوم واقعی خواهر و برادر دینی رو متوجه نمیشه. 
پاسخ:
به نظرم هر چقدر فضا بحرانی تر باشه، مردم بیشتر این حس رو پیدا میکنند.
مشکل اینه که ماها حالمون خیلی خوبه! 
امروز صبح که بیدار شدم شوهرم یهو گفت بلاخره آمریکا حمله کرد... داشتم پس میافتادم. داد زدم کجا؟ فهمیدم سوریه بوده، انگار خیالم راحت شد..
واقعا شرم آوره، نه؟
۲۵ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۱۳ چارلی ‎‌‌‌
کلا همیشه اقلیت ها توی اینجور روابط دینی گرم و صمیمی موفق ترن!
 یه کانالی توی تلگرام هست واسه یه سری دانشجو هایی که توی آمریکا دارن تحصیل میکنن، هرازگاهی موقع مناسبت های مذهبی یه سری نوشته و تصویر میذارن از اجتماعات کوچیک مسلمونا تو مساجد آمریکا. همه خیلی ساده و صمیمی دور هم جمع شدن و مشغول عزاداری یا جشن گرفتن یا نماز جماعت هستن. یا یه خانمی یه خاطره نوشته بود از اینکه یه سال محرم تو شهری که بودن هیچ مجلس زنونه ای برگذار نمیشد و دلشون خیلی گرفته بود تا اینکه با یه خانم عراقی آشنا میشن که هرسال تو خونشون یه عده کمی رو عوت میکردن و روضه و زیارت عاشورا میخوندن. و از صفا و صمیمیت اون مجلس میگفتن.

پ.ن: اصلا هم شرم آور نیست، واکنش طبیعیه! مثل مادری که میفهمه تو یه تصادف مثلا همه کشته شدن ولی بچش چیزیش نشده و خیالش راحت میشه.

پاسخ:
غربت حسی هست که تا حس نکنی، درکش نمیکنی.
ممنون جناب چارلی
سلام:)
عید شمام مبارک :)
پاسخ:
سلام. بر همه ی مسلمانان مبارک :)
اخوت،فقط بین جماعت غدیری معناش حقیقت برادری و ایناس وگرنه سقیفه ای ها برادرای ناتنی مان.
حجاب هم مساله ی حاشیه ای نیس.
اینکه مدل حجاب زنان با هم یکی نیس اتفاقا همون لفظ جمع"معایش"رو در قرآن(اعراف)بیادم آورد ینی اگر بخوام چرت و پرتای بوردیو رو تکرار کنم ما سبک های زندگی اسلامی(و نتیجتا سبک های حجاب)داریم(البته من به حجاب قم توصیه میکنم!).
پاسخ:
اهل سقیفه منافق اند اما اهل سنت، اهل سقیفه نیستند. اونا مسلمون اند. ما هم قبل از شیعه بودن، مسلمان هستیم و تکیه کردن بر مسائل اختلافی فقط باعث منحرف شدن اذهان مسلمان ها از دشمنان واقعی شون میشه.
توصیه میکنم اگر روزی، دولت های آمریکا و انگلیس رو نابود کردید و فلسطین رو آزاد کردید، اونوقت خرخره اهل سنت رو بجویید! (دقیقا مثل دو برادر ناتنی ) :)
+ نمی دونم اخیرا قم اومدید یا نه؟ نتیجه تفکرات امثال شما، شده زنان مانتویی! دقیقا تهران و چادرهاشون از تهرانی ها هم بدتر اند.
سبک های حجاب نداریم. از کوزه همان برون تراود که در اوست
اون ایده ی حجابتون رو بنویسین،ببینیم!
پاسخ:
ببینید آقای ایمان! من میدونم نگم بهتره! ذهن شما اولویت نداره. من میگم حجاب مهم هست ولی اولویت نیست. 
مثالی که میتونم بزنم اینه که شما از یک کوزه ی خالی نمیتونید انتظار داشته باشید که دیواره اش خیس بشه
باید اول کوزه رو پر کرد تا دیواره اش خیس بشه. دقیقا همین طور هم باید اول فکر زنان و معرفت اون ها رو بارور کرد. اونوقت خودشون به سمت حجاب میرن.
سطحی نگری در مساله حجاب مثل اینه که دیواره‌ی یک کوزه‌ی خالی رو با آب خیس کنید. اما این کار فایده ای نداره. زود خشک میشه! 
امیدوارم بفهمید چی میگم
چه خوب بود این پست. حسودیم شد به اون دختر رایزم فرهنگی که کودکیشو بین بوسنیایی هایی گذرونده که من همیشه عاشقشون بودم و آهنگشون رو زمزمه می کردم
موفق باشی صالحه جان
پاسخ:
ممنون عزیزم 
چه آهنگی؟؟؟
اهل سنت(اصطلاحی)پیرو مکتب خلفای غاصب نتیجه ی سقیفه فلذا از پیروان سقیفه ن.ضمن اینکه چندان دور از عقل نیس که ما اول به جنگ غرب(یهود/صلیبی)ساخته های داخل جهان اسلام بریم.بخاطر داشته باشین که هر2قبله ی ما در اشغال اغیارن.
درمورد حجاب هم روش و روند عصر نبوی در تشریع و برپاییش دست کم دلالتی برای بهره در راستای نظر شما درشون نیس.اساسا مگر برخی زنان محجبه دین و ایمان درستی داشتن؟!آیا اصلا اینکه حجاب رو متوقف بر معرفت بدونیم و این حرفا،در جاهای دیگه کار نمیکنن؟!اگر این حرفا جاهای دیگه م کار کنن بی شک باید منکر تقلید شیم و توالی فاسد این تفکر چندان پوشیده نیس.

پاسخ:
شما الان خیلی مباحث رو با هم قاطی کردید: اهل سنت با سقیفه با یهود با مسیحیت با آل سعود... الان من چی بگم:/ گرچه یه عادت خوبی دارید شما و اونم اینه که اصلا جواب های منو نمی خونید 😂
اما در مورد حجاب من نگفتم که این مدل حجاب خوبه اما قائل به این هستم که در ترویج حجاب به صورت حکومتی نباید چیزی مثل چادر بولد بشه. در غیر این صورت شاهد زنان چادری با موی بیرون و صورت آرایش کرده و شلوار تنگ و ... خواهیم بود
حجاب متوقف بر معرفت نیست ولی نشان دهنده معرفت هست!
چیزی رو مخلوط نکردم.تاریخ صدر اسلام اساسا تاریخ نفوذ یهودیاس.این حرف من نیس و من پای درس اساتید این رو آموختم.در واقع مکتب سقیفه ساخت جماعت یهودی/صلیبی و خلفای اهل سنت(اصطلاحی)کارگزاران ایده های اونا بودن.
+حجاب زنان رو نشونه ی ایمان مردانشون و نه حتی معرفت مردانشون،میتونیم بدونیم.
پاسخ:
خیلی دوست دارم بدونم شما بلاخره چه دختری رو پسند میکنید و بعدش خوشبخت میکنید:))
تصمیم ندارید ازدواج کنید؟

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** **** ***** *** **** *** ** ******** ** ******** ******* ** **** *****.
پاسخ:
یعنی الان کنجکاوی یا فضولی من کمتر شد؟
ینی کنجکاوی شما کم تر  نشد؟
پاسخ:
فقط یک شق از صد تا احتمال در مورد وضعیت تاهل یا تجرد و ... رو منکر شدید! جواب خوبی بود نه برای هفت خط های روزگار :)))
البته جسارت نمی کنم به محضرتون
مستند رو دیدم. چه قدر دلچسب و خوب بود.
ممنون برای معرفی
پاسخ:
خواهش میکنم... خودم خیلی خوشم اومد. خوشحالم که حالتون رو خوب کرده 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">