صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

آرامِ جان

دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰ ق.ظ

اگر بگویم طرفدارِ این کتاب هستم، نه! اما قطعا طرفدارِ روایت از زندگی شهدا هستم. گرچه این کتاب خیلی روایت از زمانه‌ی شهید نبود و به دلیل معاصرت از روایت آن صرف نظر شده بود اما از حق نگذریم از یک جایی به بعد دیگر لطف خودش را داشت. بلاخره شهید محمد حسین حدادیان، سنی نداشته که... همه‌اش ۲۲ سال! خیلی کم است و یک بخش‌های از زندگی کوتاه او، مثل هیئت رفتن‌ها و خادمی‌اش، شب و روز نداشتن‌ها برای کار نظام و انقلاب، پای درس استاد نشستنِ خانواده‌اش و مهربانی و صمیمیت و ارتباط با مادر و خواهرش، برای جوان‌ها خیلی می‌تواند راه باز کند. من فکر می‌کنم شاید پسرها بیشتر لازم باشد این کتاب را بخوانند اما از آنجا که راوی مادر اوست و از دوران نوجوانی‌اش روایت خودش را شروع می‌کند، بعید می‌دانم چنین جاذبه ای برای پسران جوان داشته باشد. از آن گذشته، این روزها برای توضیح انقلاب نیاز به استدلال و تبیین داریم. نه صرفِ روایتِ کنش‌ها بدون تبیین عقلانیتِ پشت آن. در صفحات اول کتاب، راوی برای هویت یابی به انقلاب می‌پیونده و در این مسیر فقط به احساساتش اعتماد می‌کنه. امروز برای از بین بردن خلاهای هویتی جوانان باید اقدام کنیم وگرنه ممکنه عده‌ای از جوانانمون در راه هویت یابی به ناجنبشی نظیر زن زندگی آزادی، ملحق بشن. "فکر حضور در تجمع میدان لاله مثل راه رفتن با کفش پاشنه بلند توی مغزم صدا می‌کرد.". "یعنی چی که شهید می‌شدی؟ جوابی بلد نبودم. با این حال، همیشه جای من در صف اول خانم‌ها بود." "حیف که این آزادی زیاد دوام نیاورد." یا روایت جنگ شهریِ دراویشِ گنابادی نیاز دارد که خواستگاه فکری و سیر تطورات سیاسی اجتماعی آنان هم اندکی توضیح داده شود. بلاخره نویسنده دستش باز است. چطور از تعریف کردنِ ریزِ جزئیات خورد و خوراک این خانواده نمی‌گذرد، اما از این چیزهای مهم صرف نظر می‌کند!؟ بلاخره قرار نیست که فقط از خودی‌هایمان بنویسیم و فقط خودی‌هایمان هم این کتاب‌ها را بخوانند. شاید از این زاویه که به قضیه نگاه کنیم، طورِ دیگری زندگیِ شهدا را روایت کنیم.


ممنون از خانم دزیره که بانیِ این پویشِ مبارک شدند. 

موافقین ۱۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۱۰
صالحه

نظرات  (۴)

سلام به شما 

چقدر ریزبینی و دقت شما در مورد کتاب رو پسندیدم 

احسنت 

شاید دلیل اینکه یه جمعیتی با این کتاب ها همراه نمیشن همین باشه. مثلا خطاب های تند مادر شهید به افرادی که عقیده مخالف دارن هم میتونه دافعه بشه... واقعا اگر این نکته یه جوری براش تدبیر بشه این زندگی های پر برکت شهدا و این همه فداکاری و ایمان قوی مادران شهدا میتونن بیشتر تاثیرگذار باشن . همونطور که شما فرمودید اونجایی که مادرشهید به اعتقاد راسخ میرسن تا جایی که فرزندان مومن و انقلابی تربیت میکنن و جگر گوشه شون رو هدیه میکنن در راه خدا، اینا دیگه ذکر نشده

 

 

پاسخ:
سلام دزیره خانم 
اتفاقا الان براتون نظر گذاشتم :)
خب خدا رو شکر که به نظرتون نقدم تند نبود.
بله. حتی می‌خواستم بگم خب اون شهید عزیز، قطعا رغبت‌هایی بالاتر از لباس و کفش و ادوکلن برند داشته که وقتی می‌رفته هیئت از خدا و امام حسین طلب می‌کرده. متاسفانه اینا به بیان نمیاد. چی میشه که این شهید عزیز خودش رو وقف انقلاب و نظام می‌کنه و فارغ از حقوق و مزایا، جهادی و بسیجی‌وار وارد میدان‌ها میشه و ایثار و فداکاری می‌کنه! خب اینا خیلی مهمه. 
به نظرم جامعه هدفِ این کتاب‌ها باید مشخص بشه و طبق اون برنامه‌ریزی بشه. مثلا مادرِ من اصلا کتابِ اینطوری نمی‌خونه. حتی جذاب‌تر از این رو هم. حتی خیلی علاقه‌ای به مستند‌های مربوط به مادران شهدا نداره. بعد این کتاب که نصفش به درد یک نوجوان می‌خوره، نصفش به درد یک مادر که فرزند بسیجی داره، نصفش به درد یک پسرِ جوانِ انقلابی، واقعا دچار عدم انسجام و از هم گسیختگی هست و این خیلی حیفه.

و واقعا مهمه که بتونیم یک روایت یک دست (من به تنها گریه کن میگم روایت یک دست) از زندگی این عزیزان ارائه بدیم که امکان برداشت‌های سطحی و مخالف انقلاب وجود نداشته باشه.

بازم از شما ممنونم و توفیق‌تون رو بهتون تبریک میگم. ان شاءالله که این پویش ادامه پیدا کنه و باز هم دور هم کتاب بخونیم :)

نقد کردن اصلا بد نیست، نقدی که صاحبش پذیرای گفتگو باشه رشد میاره، من نقد شما رو از اون جهت خیلی قبول دارم که کتاب بهتر میتونست به ما نشون بده که یه مادر چجوری تونست توی اون محیط زندگی همچین بچه هایی بزرگ کنه. 

فرمایش شما در مورد یکدست نبودن کتاب رو باید بهش فکر کنم، به نظرم برای ما در جایگاه یه مادر خوب بود، همه قسمتاش رو میتونستیم درک‌ کنیم، اما اینکه برای نوجوون ها مناسب بود یا نه رو نمیدونم. شاید حق با شما باشه 

 

 

زنده باشید. ممنون از شما که همراهمی کردید

 

 

 

 

سلام و ادب!

نقدی که باعث شفاف سازی بشه خیلی هم خوبه 

چون زاویه دید آدما متفاوته :)

و این عین  خلقت متفاوت بودن اثر انگشت هر انسان با بقیه است...

شما هم درست میگید

و چون کتاب هم روی جلد به روایت مادر هست اومده اینجوری شروع کرده و رفته جلو :)

سلام

راستش منم خیلی به نقدی که به کتاب وارد کردین فکر می‌کنم نه فقط این کتاب بلکه خیلی از کتا‌ب‌هایی که راوی مادر شهید هست انگار که نویسنده عجله داشته برای تموم کردن داستان و از توضیح و تفسیر خیلی جزئیات که مهم و ضروری هستن برای ادا شدن حق مطلب گذشت و این خیلی آزارم میده واقعا ‌‌‌...

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">