صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

۴۵۱ درجه فارنهایت :)

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰ ق.ظ
سلام. عیدتون مبارک :)
حالا که چارلی من رو به چالش ۴۵۰ درجه فارنهایت آقای نئو تد دعوت کرده، یه راست میرم سر اصل مطلب.
اگر بخوام کتاب‌های الهام بخش زندگیم رو به چند دسته تقسیم کنم اینطوری میشه: 
۱. کتاب‌هایی که نخوندم
۲. کتاب‌هایی که خوندم
دسته‌ی اول:
دورانِ دبستان: قانونِ ابن‌سینا و فرهنگ لغتِ چند ده جلدیِ دهخدا که توی خونمون بود... 
دورانِ راهنمایی: تمامِ کتاب‌های کتابخونه‌هایی که دیدم... از کتابخونه مدرسه و سفارت گرفته تا کتابخونه عمومی نزدیکِ خونمون...
دورانِ دبیرستان: تمام کتاب‌های کتابخونه‌ی مدرسه‌مون. مخصوصا اون ایلیاد و اودیسه و آتیلای چند جلدی‌...
دورانِ تحصیل در حوزه: تمام کتاب‌های کتابخونه‌ی حوزه مخصوصا یک کتابی که در مورد هرمنوتیک بود! گاهی هم تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری.
همین اواخر: یکی از شروحِ فصوص الحکم که توی کتابخونه‌ی موسسه‌ی استاد طاهرزاده دیدم... و کتاب‌های علامه حسن‌زاده که توی کتابفروشیِ موسسه امام دیدم...
دسته‌ی دوم:
از سه چهارسالگی تا همیشه: قرآنبدونِ شک تاثیرگذار‌ترین کتابِ زندگیِ صالحه‌است. بدون اغراق و بدونِ هیچ قصدِ خاصی می‌گم و هیچ واژه‌ای برای بیانِ احساسِ نیاز و بدهکاری و فقر و قدردانیِ من از این کتاب وجود نداره‌! هیچ واژه‌ای!
بچگی: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب...
نوجوانی به سمت جوانی: کتاب‌هایی که درمورد موفقیت بودند از کسانی مثل استفان کاوی و برایان تریسی و باربارا دی‌آنجلیس و دیل کارنگی و مجتبی حورایی و فلورانس اسکاول شین و غیره... هرچند الان نگاهم به موضوعات این کتا‌ب‌ها عوض شده ولی در زمانِ خودشون برام کتاب‌های اثرگذار و الهام‌بخشی بودند. البته اخیرا کتاب هنرِ خوب زندگی کردنِ رولف دوبلی و جادوی نظم به قلم یک خانم ژاپنی به نظرم عالی اومدند. واقعا عالی بودند. :) البته دو تا زندگی‌نامه برای من حکم همین کتاب‌ها رو داشتند. یکی زندگیِ دکتر حسابی، استادِ عشق. یکی هم زندگانیِ بانوی ایرانی، بانو مجتهده امین. این دوتا کتاب رو هنوز هم دوست دارم.
نوجوانی و جوانی: کتاب‌های شهید مطهری. بعضی‌هاشون رو سه چهاربار خوندم و بعضی‌هاشون رو هنوز هم نخوندم. برای بعضی‌هاشون هم خودم رو قاطی دانشجوها کردم و تا لانه‌جاسوسی سابق می‌رفتم و استادهای خیلی خوبی بهمون درسشون می‌دادند. کلا کتاب‌های شهید مطهری یک غنای خاصی دارند و ممکنه الان بعضی‌هاشون خیلی به کارمون نیاد ولی یک گوهری درونِ این ‌کتاب‌ها هست که دست‌ یافتن بهش جز از مسیرِ خوندنِ کتاب‌ها ممکن و میسر نمی‌شه.
جوانیِ محض: کتاب‌های شهید آوینی. تقریبا همه‌ی مهم‌ترین‌هاشون رو یک دور خوندم ولی حس می‌کنم باید بعدا هم یک‌بار دیگه بخونمشون چون واقعا عمیق اند و حرف‌ها دارند برای گفتن‌.
از خیلی قبل‌ها تا *: کتاب‌های ادبیاتِ دفاعِ مقدس و پایداری. خوندن کتاب‌هایی از این جنس برای من از خیلی سال قبل شروع شده بود... از نیمه‌های پنهانِ ماه و خاک‌های نرم کوشک و دختر شینا و من زنده‌ام و ... تا ادبیاتِ داستانی مثل گرگ‌سالی و سال‌های بنفش و ..‌. این کتاب‌ها روحِ آدم رو تازه می‌کنند... بعضی‌هاشون هم هیچ‌وقت کهنه نمیشن... مثل علمدار و سلام بر ابراهیم! واقعا حقِ مطلب با ذکرِ چند نمونه از این کتاب‌ها ادا نمی‌شه و شاید دلیلِ اینکه بعد از ذکرِ بقیه کتاب‌ها نوشتمشون اینه که هنوز هم این کتاب‌ها رو برای رفع خستگی و دل‌مردگی می‌خونم و در واقع تاحدودی نیاز به کتاب‌های تمِ موفقیت رو برطرف می‌کنند... 
اخیرا: کتاب‌های استاد طاهر‌زاده. تالیفاتِ این استادِ گرانقدر خیلی خیلی زیاده ولی من چند‌تاشون رو تا حالا خوندم. مثل: ده نکته از معرفت نفس/ خویشتن پنهان/ گزینش تکنولوژی/ زن آنگونه که باید باشد/ انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی/ جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم و ناخنک‌هایی هم به بقیه زدم‌. دانشجوها خیلی با این کتاب‌ها حال می‌کنند!
خیلی اخیرا: کتاب‌های استاد زرشناس. تالیفاتِ این استادِ گرانقدر هم خیلی زیاده. من تا الان چهار پنج تا از تالیفاتِ ایشون رو بیشتر نخوندم... شاید چون قبلا نمی‌تونستم ولی الان حس می‌کنم که استاد زرشناس و استاد طاهرزاده خیلی در تکمیل مباحثِ همدیگه هستند و برای همین جدیدا فوکوس کردم روی کتاب‌های این دو عزیز :)
گله به گله: ادبیاتِ کلاسیکِ جهان. نمی‌دونم مثلا شما دختری رو پیدا می‌کنید که جین ایر و بابالنگ‌دراز و زنان‌کوچک رو نخونده باشه؟ کتاب‌هایی مثل این‌ها که نویسنده‌هاشون زن هست از حیث احساس روی من اثرگذار بوده ولی کتاب‌های دیگه ادبیاتِ کلاسیک رو خیلی نخوندم. شاید چون باید در کنارش تاریخ خوند. کاری که الان دارم انجام میدم! مثلا خیلی از ما ۱۹۸۴ و قلعه حیوانات رو خوندیم ولی چقدر فهمیدیم چی به چیه الله اعلم! مثلا جدیدا که کاندید و شاهزاده‌خانم بابلِ ولتر و تفنن و سرگرمی‌های مهاجرانِ آلمانیِ گوته رو خوندم با اینکه نسبت به رمان‌های کلاسیکِ متاخر خیلی جالب نیستند ولی چون بسترِ زمان و مکان و شخصیتِ نویسنده رو بهتر میشناسم، برام جذابیتِ خاص خودشون رو پیدا کردند. 
یه چیزی هم بگم. اینکه ادبیاتِ معاصر اروپا و آمریکا به نظرِ من چشم‌نوازیِ گذشته رو ندارند. انگار نوشته میشن که فیلم بشن مثل من پیش از تو و مردی به نام اوه! آره. اونموقع که خوندم‌شون جذاب بودند ولی بعدا شبحشون هم باقی نمی‌مونه! (نظرِ کاملا شخصیِ من)
*: تا وقتی که کتابِ خودم و شوهرم رو بنویسم... که چی شد بلاخره شهید شدیم :)))
+ امیدوارم انتظار نداشته باشید بگم فقط یک کتاب روم تاثیر گذاشته!
+ یه سری کتاب‌ها رو هم فراموش کردم بگم: کتاب‌های حضرتِ امام خمینی و امام خامنه‌ای و خیلی از کتاب‌هایی که توی حوزه خوندم و پاس کردم و کتاب هایی که پر بود از حدیث مثل دانشنامه جوان و دانشنامه کودک آقای ری شهری و نهج البلاغه و مفاتیح‌الجنان که کمتر از بقیه کتاب‌هایی که گفتم وامدارشون نیستم. 
+ بعضی از کتاب های داستانی هم خیلی خوب بودند ولی اگر بخوام بگم دیگه مثنوی هفتاد من میشه. متاسفانه این پست یه ذره برام حیثیتی شد برای همین طولانی شد :|
+ آها! هومورو و مهتاب و همدمِ ماه و بلوط خانوم و سِرِک خاتون و معمار و انار و مروه رو هم دعوت میکنم! :)
موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۳۱
صالحه

نظرات  (۱۳)

به واقع حسودیم شد به این‌ همه کتابی که خوندید و حتی نخوندید:)
پاسخ:
چرااااا؟ چرا آخه؟
۳۱ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۵۵ پریسا سادات ..
:))
آورین به کتاب خوندن ادامه بده
پاسخ:
:)
واهاهاهاااااای با این همه کتابی که تو خوندی من دیگه خجالت می‌کشم بنویسم اصلا😐😍😅
پاسخ:
لوس نکن خودتو حالا... 😎
😁😁😁 باشه
پاسخ:
:)
۳۱ مرداد ۹۷ ، ۱۵:۵۰ بلوط خانوم
سلام 
چقدر شما کتاب خوندی! منم با مهتاب و سرک خاتون موافقم. 
ممنون از دعوتی که کردید. کمی فکر کنم و کمی فرصت. می نویسم انشاءالله
پاسخ:
من واقعا این حرفای شماها رو نمی‌فهمم. من در طول سال چند عنوان کتاب بیشتر نمی‌خونم!
کسانی رو میشناسم که ده برابر و صد برابر من کتاب خوندند و می‌خونند.

منتظرم! :)
سلام
خیلی خوب
ولی ترجیح من این کتابخوانی در ابعاد مختلف و موضوعات متفاوته..چون انسان تک بعدی نیست
پاسخ:
سلام
منظورتون اینه که کتاب هایی که من خوندم موضوعاتِ متنوعی نداشتند؟
دقیقا منظورتون رو متوجه نشدم 
انجام شد:دی
پاسخ:
احسنت. طیب الله اناملکم!
خب من که نفهمیدم کدوم کتاب اثرگذارترین کتاب زندگی شما بوده! :دی
قطعا هر کتابی بالاخره یه سری اثرات رو آدم داره اما کتابهایی که در شکل گیری و تغییر شخصیت آدم موثرند خیلی کمند هرچند که خودشون فی نفسه ارزشمند باشن.
بیشتر به معرفی کتابهای خوب پرداخته بودی. اینم خوبه ولی خوب تر بود در توضیح میگفتی هرکدوم چه اثری روت گذاشتن.
در کل برای این پست میگم: 
آفرین همینطور ادامه بده به کتاب خوندن ^_^
موفق باشی.
پاسخ:
همون خطِ قرمز: انتظار نداشته باشید...

قبول ندارم که فقط کتاب های خوبِ به زعمِ خودم رو معرفی کردم! این مواردی که نام بردم در هر برهه ای من رو به سمتِ برهه و مرحله‌ی بعدی کشوند و خودِ این پیشرفت در مطالعاتم به نظرم فی نفسه ارزشمنده.
مثلا گمان نمی‌کنم اگر قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب رو در اوایل دوره راهنمایی نمی‌خوندم به جاش کارِ مفیدی می‌کردم! احتمالا می‌رفتم تو حیاط و با بچه‌ها فوتبال و قایم باشک بازی می‌کردم. دنیای اون سری کتاب‌ها من رو خیلی رشد داد.
مثلا اگر میخواستم بازم کتاب مفید معرفی کنم میگفتم داستان‌هایی که درمورد ضرب المثل ها آقای مصطفی رحماندوست نوشته. برای هر روز و چهار فصلِ سال! اون دوره رو کامل خوندم ولی اون اثر گذاریِ خاص برای رسیدن به مراحلِ بعدیِ مطالعاتم رو نداشت! ولی خیلی اثرگذار و مفید بود! یا مثلا کتاب‌های رضا امیرخانی خوب بودند اما چیزی نبودند که درونِ من اثرِ ویژه‌ای بذارند. شاید اثرگذار بودند ولی من بعدا به اون اثرات پشت کردم و محوشون کردم.
در هر برهه ای مثلِ کودکی و نوجوانی و جوانی و قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و ... یک کتاب هایی هستند که آدم رو خیلی تکون می‌ده و من شدیدا توسط اون نویسنده‌هاشون تکون می‌خوردم. یعنی فقط کتاب‌هاشون نبود. همیشه حس می‌کردم نویسنده پشت کتابش قایم شده و من میگشتم و پیداش می‌کردم. مثل آوینی و زرشناس و طاهرزاده و مطهری و اون روحی که در ادبیاتِ پایداری و ادبیات کلاسیک میدیدم و حس می‌کردم. چون ادبیات روح داره... روحِ تاریخ و فرهنگ و زمانه‌ی مردمش رو...
برای همین خودم فکر میکنم اگر توی این نقطه که الان هستم ایستادم محصولِ یک یا چند کتاب نیست. محصولِ تفکراتِ خودم در جدال با نویسندگانِ کتاب هایی هست که خوندم.

ممنونم :)
سلام:)
تقسیم بندیشون خیلی خوب و منظم بود :)
 کتاب خوندنتون مستدام 🌸💓
ممنون بابت دعوت😊🌸
پاسخ:
سلام
ممنونم و خواهش میکنم :)
سلام
ممنون که دعوتم کردی ذوق کردم:)
باورت میشه هنوز دارم فکرمیکنم و اون تاثیرگذارترینو پیدا نمیکنم،آخه من اصلا وقتی کتابی روم تاثیرگذاری نداره ادامه ش نمیدم:/...
تازه من خیلی از تاثیراتی رو که پذیرفتم فراموش کردم!قدرناشناسانه!
ولی مشتاقم حتما بنویسم...بازم ممنون
پاسخ:
سلام :)
خواهش می‌کنم.
حالا فکر کنی یه چیزی پیدا میشه دیگه. اصلا قرار هم نیست همه مثل من طومار بنویسند. یک کتاب هم کافیه دیگه!
:)
چه کتابهای خوبی معرفی کردین.
پاسخ:
قابلی نداشت :)
تا حالا چندتا کتاب خوندید؟؟
پاسخ:
نشمردم :))
حدودا
پاسخ:
واقعا نمی‌دونم چند تا. حدودا روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ صفحه می‌خونم
بعضی روزها اصلا کتاب نمیخونم
بعضی روزها ۴۰۰ صفحه رو یه نفس می‌خونم
گاهی هم یه کتابِ نازک می‌خونم
گاهی هم به کتاب‌ها ناخنک میزنم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">