صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

کودکی‌ها و مادر‌ی‌های صالحه

پنجشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۲ ق.ظ

نمی‌دونم شما هم مثل من هستید یا نه؟ من هنوز هم سوال‌هایی که در سه چهار سالگی از مادرم پرسیدم یادم هست. مثلا دید زدن گربه از بالای پنجره، در حالی که مشغول پی‌پی کردن توی برف‌هاست و صحنه چال کردن پی‌پی‌اش برای من جذاب ترین اتفاق بچگیم بود و همون گربه‌ی با‌شعور منشا سوالات دیگه‌ای توی ذهنِ من شد. گاهی یک سوال رو انقدر در ذهنم نگه میداشتم تا بلاخره به جواب برسم. حتی برای یکی از این سوال‌ها حدود ده سال صبر کردم. بعضی وقت‌ها هم سوال نمی‌پرسیدم. فقط فکر می‌کردم.
فکر کردن در مورد اینکه انسان‌های اولیه چه گناهی داشتند که باید اون‌قدر بَدوی زندگی کنند. فکر کردن در مورد این‌که بلاخره اولین انسانی که خدا آفرید، حضرت آدم بود یا انسانِ اولیهِ بدویِ غارنشین!
گاهی فکر می‌کردم اگر در دنیا -دنیایی که من می بینم- همه خوشبخت بشن، باید یه عده آدم کارگر باشن که برای آدم‌هایی که پول بیشتری دارند کار کنند. پس خوشبختی اون آدم‌های فقیر چی میشه؟ مگر نه اینکه باید همه به خوشبختی و سعادت برسند؟
نمی دونم شما هم مثل من بودید یا نه؟ اما من فکر می کنم که همه‌ی انسان‌ها، وقتی بهشون خوراکِ فکری داده بشه، فکر می‌کنند. مسائلی که در بالا گفتم، محصولِ خوراک‌های ذهنیِ یک دختر با مادری فلسفه خوانده و پدری سیاست خوانده بود. ولی خیلی مهم نیست که تحصیلاتِ ما چه چیزی باشه. مهم اینه که هر لحظه، آگاهانه، و بادقت تمام حرف ها و رفتارهای خودمون رو آنالیز کنیم و برداشت های ذهنیِ کودک‌مون رو از قبل پیش بینی کنیم. مثلا دیشب شوهرم به دخترم گفت: "بابا خیلی دوستِت داره. ببین برات فلان چیز رو خریده!" من همون لحظه گفتم: "نباید علاقه خودت بهش رو با مادیات تعریف کنی. ما پدر و مادرها با عشقی که به فرزندمون می‌ورزیم؛ زمان و وقتی که می‌گذاریم؛ حرف هایی که می‌زنیم و تربیتی که از اون‌ها می کنیم؛ علاقه‌مون رو بهشون اثبات می‌کنیم."
دو روز پیش کتابی رو دستِ مادرم دیدم. شاید این کتاب خیلی دیر به دستش رسیده بود. خودش هم گفت: "تو این رو بخون تا بلکه بچه‌هات مثل بچه‌های من نشن!" چند فصلش رو خوندم و دیدم فوق العاده است. کتابی که در ترازِ تربیتِ فرزندِ مسلمانِ انقلابی هست. این مجموعه کتاب بر اساسِ تقسیم بندی دوره های رشد و تربیت انسان در کلام معصومین و بالاخص امام حسین در دعای عرفه، نوشته‌ شده و در مقایسه با کتاب‌های عمومیِ تربیتِ فرزند، تخصصی‌تره و از نظرِ من با بقیه کتاب های تربیت فرزندِ دیگه‌ای که تابه‌حال دیدم، اصلا قابل مقایسه نیست. مامان جلد دوم رو خریده بود اما پریروز که رفتیم کتابفروشی، نداشتند ولی امروز تو پاتوق کتاب فردا دیدم که می‌تونم کل مجموعه رو بی‌دردسر بخرم. شما هم اگر دغدغهِ تربیت فرزند دارید بسم الله.
+ ارتباطِ نیمه اول پست با نیمه دومش کم هست متاسفانه. من رو ببخشید. با خوندن جلدِ دوم از مجموعه‌ای که در موردش توضیح دادم، یادِ این خاطراتم افتادم.
موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۵
صالحه

نظرات  (۱۵)

من سوالام یادم نیست ولی میگن بسیار پرحرف بودم اما نسبت به میزان حرفم کم سوال میکردم :) 
پاسخ:
اون موقع هم مثل الان به حیوان ها علاقمند بودی؟ :))
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۰ آقای مُرَّدَد
سلام اتفاقا ارتباطش خوب بود. شما بخونید بلکه بچه هاتون مثل بچه های ما نشن.:D
عجب حرفی زدن والده ی محترمه....
پاسخ:
البته بیشتر منظورش داداشام بود :)
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۰۹ بلوط خانوم
واااای ممنون از معرفی این کتابها. :*
قبلنا یکی از بچه های بلاگستان تو وبلاگش که متاسفانه اسمش یادم رفته فایل صوتی همین مطالب دوره های رشد رو قرار داده بود. فکر کنم همین بود آخه تقسیم بندیش هم همینطور بود. دانلود کردم و فقط جلسه اول رو گوش دادم. همونم متفاوت و جالب بود. کتاب خوندن راحت تره. خوشحال شدم که کتابش هم هست. 
پاسخ:
خواهش میکنم.
واقعا کتاب خیلی خوبه... فایل گوش دادن برای من خیلی سخته. اونم با بچه!
من مادر بودن تجربه نکردم و نمی خوام قضاوت کنم اما راستش نسل مادرهایی که به خوراک فکری بچه ها توجه می کنند، کم شده. نسل مادرهایی که به بچه ها اجازه ی سوال پرسیدن و فکرکردن مستقل میدن کم شده و این اتفاق خوبی نیست.
این لااقل برای من ترسناکه که نتونم مادر خوبی باشم
پاسخ:
خب شروع کن... از همین الان مطالعه کن. کلاس برو...
خیلی خوبه که دغدغه داری...
:)) میترسیدم ازشون :/
گریه زاری که جوجه میخوام بعد جرئت نداشتم نزدیکش شم :|
جرئت نداشتم ماهی حوض رو دست بزنم :|
گربه میدیدم تغییر مسیر میدادم :))
سگم که نگم برات :///
ولی از بچگی به سلول علاقه داشتم :) یه کارتن نشون میداد درباره سلولهای بدن خیلی دوست داشتم خیلی‌هااا
پاسخ:
آخه الان خیلی شجاع شدی... نه؟ :))
ببین شجاع نشدم من هنوز میترسم موش و رت گازم بگیرن
میترسم از نیش مار و عقرب و عنکبوت
چندشم میشه از سوسک و کرم و خیلی از حشرات
اما نمود بیرونی نداره و خب خیلیییییییی کم شده قبلا در حد فوبیا بود
الان ترس معقول دارم ترسی که جلوی آسیب رو میگیره :) 
پاسخ:
منم یه ذره میترسم ولی انقدر کمه که دیگران فکر نمی کنند من میترسم :)
عین خودمی :)
یکم ترس که باید باشه برای حفظ جان لازمه 
پاسخ:
اوهوم :)
مدرسه ی اهل بیت...به نظرم اختلاف بین اینجور آدما مثل آدمای معمولی نیست و خیلی مهمه...
پاسخ:
یعنی کدوم آدما؟
کدوم اختلاف؟
اصلا نفهمیدم منظورت رو...
اگر روزی ازدواج کنم کلی فکر و ایده برای تربیت چهار قلوهام : دی دارم و روز به روز هم بهشون اضافه میکنم...
راستش همین شیوه تربیتی مادر پدر خودم رو با کمی تغییر و اضافه کردن مسائل جدید به کار میگیرم... 
+مهمه تحصیلات چی باشه صالحه ... البته فقط "چی" نه ... چقدر و چگونه باشه مهم تر و چی بودنش هم بی اهمیت نیست  ... 
مادر و پدرهایی که تحصیلات ندارن ، و یا تحصیلات های الکی (لیسانس و فوق های الکی از سر تکلیف بدون مطالعات جانبی برای زندگی خودشون) ، قطعا نمیتونن تربیت کننده های خوبی باشن :) 
مثلا تو اگر طلبه نبودی ، مادر تو تحصیل کرده نبود ، پدر تو تحصیل کرده نبود ، وضع به همین منوال بود ؟ :) 
قطعا نه :)
حالا هزاری هم کتاب بده دست یکی بخونه ، وقتی تو ذهنش جا نیفته کاربردش ، فایده ای هم نداره :) 
پاسخ:
دلژین یعنی اگه چهارقلو بیاری روز و شب نخواهی داشت که بخوای به تربیتشون فکر کنی! 
بعدشم من درمورد تحصیلات باهات موافقم که تاثیر داره ولی ایده‌آلیست که نیستیم. با توجه به وضعیت فعلی دانشجوها  و فارغ‌التحصیلان این حرف رو زدم. مامانِ من دوتا لیسانس داره، هنوزم داره کلاس میره اینور اونور... خب این خیلی مهمه که طلب علم داشته باشیم. به  هر حال این غیر ممکن نیست که کسی تحصیلاتِ آکادمیک نداشته باشه ولی سطحِ سوادش از درس‌خونده‌ها بیشتر باشه‌! این مسائل بستگی به تربیت داره (همونطور که خودت در سطر آخر گفتی که باید این مسائل برای افراد جا بیافته )
تو نرو به خودمون 😋
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۱۶:۲۳ پیـــچـ ـک
کتابای احمدرضا اخوت عالیههه! 
من در مورد چیزایی دیگه خوندم. خیلی خوبه!
سلام.
پاسخ:
سلام. خب چی خوندی؟  به منم بگو
۲۶ مرداد ۹۷ ، ۰۱:۴۶ پیـــچـ ـک
آقای اخوت نویسنده کتابای مدرسه قرآن دانشجوییه. 
خیلی عناوین کتاباش زیاده. بیشتر تفسیریه کتابا.
پاسخ:
اونجا مثل حوزه دانشجوئیه؟
خب من کتاباش رو دیدم. خواستم ببینم تو چی خوندی و نظرت چی هست.
سلام
برای بچه ها سری کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب آذریزدی قشنگه
مجموعه تو بینظیری از یه نویسنده خارجیه که تقریبا توحید و رحمانیت خدا رو به بچه یاد میده
لینالونا هم که امسال به نمایشگاه اومد در مورد حجابه
یکی دوتا کتاب خارجی دیگه خیلی عالی هم میشناسم ولی ترجمه نشدن

پاسخ:
سلام.
بله. اتفاقا بچگی های من با همین قصه های خوب برای بچه های خوب گذشت
و لینالونا رو هم خوندم...
ممنون بابت معرفی تون :)
راستش یه چیزایی خوندم ولی شما هم اگر میشه لطفا کتابایی که مناسبه رو معرفی کنید.
پاسخ:
برای تربیت فرزند معرفی کردم دیگه! 
ریحانه بهشتی هم کتاب خوبیه.
آقای مظاهری و آقای عباسی ولدی هم کتاب‌های خوبی دارند. جستجو کنید پیدا میکنید
ممنون
پاسخ:
قربااانت
ولی شما فعلا کتاب مطلعِ مهرِ امیرحسین بانکی پور فرد رو بخونید که ان شاءالله یه ازدواج خوب داشته باشید. 
خیلی درموردش خوندم، حتما
پاسخ:
:)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">