صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

دروغگو دروغگو

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۷ ب.ظ

همیشه وقتی پیام‌های بازرگانی رو می‌بینم توی ذهنم تحلیل می‌کنم که این تبلیغ چقدر دروغ به نظر می‌آد و چه کسانی اون رو باور می‌کنند و اون محصول رو می‌خرند. یه عادت دیگه هم دارم. معمولا صدای تلویزیون رو قطع می‌کنم و پیام‌های بازرگانی رو مثل یک فیلم صامت تماشا می‌کنم. قاعدتا از پیام‌های بازرگانی بدم میاد... اما باید اعتراف کنم که به نظرم می‌اومد تبلیغِ آیری پلاست با بقیه تبلیغ‌ها فرق داره. خیلی فکر کردم که چرا از این تبلیغ بدم نمی‌آد. و جوابش رو پیدا کردم.
ساده‌ترین دلیلش این هست که این یک تبلیغ فمینیستی هست. زن کتاب می‌خونه و مرد با گوشیش ور میره. و همونطور که زن تو خونه کار می‌کنه، مرد هم باید کار کنه. در‌واقع من می‌دونستم که این مساله یکی از رازهای جذابیت این تبلیغه اما میدونستم که همش نیست.
دلیل دیگه‌اش اینه که به شعور مخاطب توهین نمی‌کنه و یه جوری جلوه نمی‌ده که انگار زندگیت فقط همین رو کم داشت و تو قبلا بدبخت و ناراحت بودی و الان با آیری پلاست، شاد و خوشبخت شدی. چون میشد یه تبلیغ دیگه برای همین آیری پلاست ساخت. زن داره با بدبختی و کلی تلاش، یه نایلون از داخل بسته در می‌آره و یهو دوستش بهش می‌گه: واااای! چرا آیری پلاست نمی خری و ...
و این دومین دلیل، یعنی توهین نکردن به شعور مخاطب
اما سومین و مهم ترین دلیل این هست که در این تبلیغ احساسِ خوشایند به‌ خاطر بودن در کنارِ همسر و جلبِ حمایت اون هست. یعنی اون احساسِ خوب نتیجه‌ی استفاده از آیری پلاست نیست و این خلافِ رویه‌ی بقیه پیام‌های بازرگانیِ هست. ( اون قسمتی که زن و شوهر به هم لبخند می‌زنند)
درکِ نکته‌ی سوم منوط به این هست که دنیای مدرن رو بفهمید. دنیای مدرن یعنی دنیای تکنیک زده... پر از ابزار! چه یک بار استفاده بشن و چه هزار بار. و قراره این ابزارها و سازه‌های دست بشر به ما خوشبختی هدیه بده. در واقع آرمان شهر یا همون اتوپیای تمدنِ غرب اون‌جایی هست که انسان دست به سیاه و سفید نزنه. (انیمیشن وال ای یادتون میاد؟) حالا سازندگانِ تبلیغ آیری پلاست، آگاهانه یا ناخودآگاه قاعده رو به هم زده‌اند و تا قبل اون‌جایی که آقا داره پلاستیک رو میده به دستِ خانومش، همه چیز خوبه. و چرا یهو اون صحنه ی پلاستیک دادنِ آقا به خانوم حالِ آدم رو بد می کنه؟ چون دوباره طبق قاعده رفتار شده. یعنی تکنولوژی و ابزار انسان ها رو از هم دور کرده ( مرد به زنش پشت کرده و داره با گوشیش ور میره) و این دور شدن انسان ها از هم به واسطه تکنولوژی زاییده‌ی اجتناب‌ناپذیر مدرنیته است (بازهم رجوعتون می‌دم به انیمیشن وال ای که چطور سال‌ها بود که انسان‌ها مستقیما با هم حرف نزده بودند)
خب راستش الان که اینا رو نوشتم به اندازه ی قبل هم این تبلیغ رو دوست ندارم... چون اساسا تبلیغات یک پدیده‌ی مدرن هست...
بگذریم. یه خاطره بگم کاممون شیرین شه. چند روز پیش فاطمه زهرا ازم پرسید: این (کباب سازِ نمیدونم چی چی) خوبه مامان؟ گفتم: نه. پرسید چرا؟ گفتم: چون خودمون با دست هم میتونیم کباب درست کنیم. بعد دوباره پرسید: این (ظرف نگهدارنده رب) خوبه؟ گفتم: نه! چون اینا همش دروغ میگن... چند ساعت بعد هم پرسید: مامان! پویا خوبه؟ گفتم: اگر زیاد ببینی بده ولی اگر کم ببینی خوبه.
+ مامان باهوش یعنی من :)
موافقین ۹ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۵
صالحه

نظرات  (۹)

ماشالله چه نگاهی دارید :)
جالبه

اکثرا از تبلیغ بدشون میاد تنها کسانی که خوششا ن میاد بچهایی که امتحان دارن برای این که وقت رو بگذرونند میشینند نگاه میکنند

آخر ما که نفهمیدیم فمینیسم و کمونیسم و .... مثل این ها چی هست :|
پاسخ:
:)

یه واژه نامه سیاسی فرهنگی هست نوشته شهریار زرشناس. همه ی این ایسم ها رو توضیح داده :)
تبلیغات که تقریبا همه یه دروغی توشون هست. حالا اینکه بعضیاشون کلا چرتن بماند...
ولی عجب تحلیلی کردیااا اصن ازین زوایا نگاش نکرده بودم :)) هرچند ذاتا تی وی بین نیستم معمولا سر سفره میبینم .فقط همون تایم!

پاسخ:
وااای! عجب تحلیلی کردم :P :))
چقدر جای تربیت فرزند صالح توی ارزش های امروز ما خالی به نظر میرسه!!!
پاسخ:
به نظر من هم مشکل خیلی اساسیه...

البته اگر منظورتون اینه که من دارم بچه‌م رو خوب بزرگ میکنم، خودم اینطور فکر نمی کنم! 
۱۶ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۷ آقای مُرَّدَد
تایمی که من و همسر در خونه کنار همدیگه هستیم، وقتی برای دیدن پیام بازرگانی نداریم. مثلا در حال شام خوردن فلان سریالُ نشون میده. شام تموم میشه TV هم میره که بره برای برای پیام بازرگانی. بهترین لحظه برای جمع کردن سفره و شستن ظرفهاست پس صدا قطع میشه و ...
بعدش هم که دیگه فکر نمیکنم برنامه ای داشته باشه که بینش پیام بازرگانی نشون بده و ما هم پای تلویزیون باشیم. یا کتاب دستمونه یا داریم سر و کله ی هم میزنیم :D بنابراین مدتهاست خود شخصِ من از پیام های بازرگانیِ تلویزیون به دورم. تنها چیزی که یادمه که زیاد میدیدم"میکا میکا میکا" بود و کفشِ نهرین و سالاد چیه اُلُویه.
جالبش اینه من خودم تیزر میسازم. البته صنعتی و مملو از دروغ:))
پاسخ:
میگن کسایی که تو کارخونه ساندیس سازی کار میکنن لب به ساندیس نمی زنن! 
حکایت شماست!

ولی من چیکار کنم که بعضی ها رو نمیتونم کنترل کنم که کلا این دری وری ها رو نبینیم :|
۱۶ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۳۳ وحید عبدی پور
سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

این پست شما رو خیلی دوست داشتم

فی امان الله
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته. ممنونم
همین یک جمله تون که فکر نمیکنید خودش یه قدم بزرگه
دغدغه ی این کار رو هم ندارن خیلیا!!
اتفاقا مشکل اینه فکر میکنن دارن بهترین روشهای روز رو به کار میبرن
پاسخ:
آخ گفتید.... بهترین روش های روز... :(
۱۷ مرداد ۹۷ ، ۱۵:۵۸ آقای مُرَّدَد
دیروز میخوندم یه جایی نوشتی بود حاکمی از وزیرش میپرسه وضع معیشت مردم چطوره؟ وزیر میگه عالی، امسال پینه دوز ها همه تونستن برن حج.
حاکم میگه : بیچاره اگر مردم وضع معیشتشون خوب بود، کفاش ها و کفش فروش ها میرفتن حج. نه پینه دوز ها.
انقدر ظریف و لب مرزه پذیرفتن، نکته ی صحیح و ناصحیح (مخصوصا در تبلیغات)
متاسفانه یه عده پول کلان میدن به عده  که پول کلان میگیرن، که تیزری مملو از دروغ بسازن و درست زمانی پخشش کنن که شما منتظری مثلا آمیتاباچانِ عصرتون، با یه لگد بزنه جبار سینگو بترکونه. نه میتونی از پای تلویزیون بلند بشی، و نه میتونی بلند نشی. ترجیح میدی بشینی که لگد آمیتا باچانُ از دست ندی. آخرش هم قبض برق برات میاد مینویسه آبونمان و مالیات صدا سیما، n تومن. بعد نمیدونی غصه ی برقو آبونمانشو بخوری یا نکته ی ناصحیحی که از یه تیزرِ خاله زنکیِ بد موقع تو ذهن فاطمه زهرا ملکه شده و نمیدونی چه تاثیراتی قراره روش بذاره. اونوقته که ترجیح میدی بهش بگی مادر جان شبکه پویا خوبه. کی گفته بده؟
پاسخ:
همین الان هم به اینجام رسیده (اشاره به بالای گلو ) یه پخ کافیه که tv رو جمع کنیم و بذاریم تو انباری.
بچه که سواد رسانه ای نداره که من بخوام بهش توضیح بدم این چیه اون چیه... جالب اینه شبکه پویا رِ به رِ پیام بازرگانی میده.
خدا رو شکر میکنم که میفهمه من چقدر از این تبلیغات ها بیزارم :(
۱۷ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۴۱ آقای مُرَّدَد
خدا حفظش کنه براتون و سایتون بالا سرش مستدام و با عزت. با عزت و با عزت.:)
پاسخ:
ممنونم
ان شاءالله خدا چند تا خوبش رو نصیبتون کنه
در جواب سوال های جوجه 
اول یه خودت چی فکر میکنی بذار ❤
پاسخ:
خیلی کوچولوئه آخه. من اصلا نمیدونم این سوال ها رو از کجا پیدا میکنه می‌پرسه. بعد هنگ میکنم... :)

چشم. در دستور کار قرار میدم :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">