صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

تعریف عشق در لغت‌نامه صالحه

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۵ ب.ظ
یک نکته: مطمئنا همه دوستان، توجه دارند که ممکنه با هم اختلافِ نظر داشته باشیم و این خیلی طبیعی هست. هر چند من سعی کردم تعریفم رو با معارفِ اسلامی تطبیق بدم. ولی بدیهی است که هنوز جایِ یک بحث دقیق وجود دارد.
عشق*: یک نگاه نیست. یک رابطه دوستانه نیست. یک وابستگی بیولوژیک نیست. یک رابطه کاری نیست. یک اتفاق نیست که "بیافتد"! می‌توان روی همه‌ی آنچه در بالا آمده واژه LOVE را به کار برد اما "عشق" نیستند...  عشق چیزی است که اکثر آدم‌ها توهم می‌کنند که آن را تجربه می‌کنند ولی در حقیقت از آن بهره‌ای ندارند. عشق چیزِ خطرناکی است. عشق یعنی گرمایی که انسان را در مسیرِ سختِ صعود به کوهستانی سرد و یخی، میان خون و صخره و طوفان، وادار به ادامه می‌کند. ولی عشق کامل، در همان قدمِ اول حاصل نمی‌شود. عشق در طولِ مسیر روز به روز کامل‌تر می‌شود تا به کشته شدن در راهِ معشوق منتهی می‌شود... پس اوجِ عشق، تا آخرین قدم هنوز به دست نیامده است. اوجِ عشق همان لحظه فدا شدن در راهِ معشوق است. 
در زندگیِ زناشویی هر‌چه که می‌توان اسمِ LOVE روی آن گذاشت، مقدمه می‌شود برای به دست آوردن عشقِ حقیقی. عشقِ ازلی و ابدی. عشقی که هیچ چیز نمی‌تواند روبروی آن بایستد و مقاومت کند. حتی مرگ و جدایی هم آن را بالنده می‌کند. چون عشق، قدرتمند‌ترین جذبه و کششِ عالم است... 
+ خیلی‌ها می‌گویند این حدیث "قدسی" هست: « من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی احبنی و من احبنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فعلیّ دیته و من علیّ دیته فانا دیته. آن کس که مرا طلب کند، من را می‌یابد و آن کس که مرا یافت، من را می‌شناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست می‌دارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق می‌ورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق می‌ورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را می‌کشم و آن کس را که من بکشم، خون‌بهای او بر من واجب است و آن کس که خون‌بهایش بر من واجب شد، پس خود من خون‌بهای او هستم. »
* تا به حال دقت کردید واژه عشق انگار با رنگِ خون، توی ذهنمون ملازمت پیدا کرده؟
+ تکه کلامِ روزانه من، "عششقم!" یا گاهی "عاشقتم" است ولی معمولا اونو در معنای اصلی به کار نمی‌برم. کلا باید با خودم بجنگم که مثلا به شوهرم بگم: "من عاشقتم." معمولا میگم: "دوستت دارم" البته در پستِ قبلی، اونو در معنایِ حقیقی اما نه "نسخه کاملا متکامل"ش به کار بردم.
موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۴
صالحه

نظرات  (۷)

۲۴ مهر ۹۷ ، ۱۸:۵۳ پیـــچـ ـک
سلام
اون حدیث قدسی رو گفتی یاد امام حسین علیه السلام افتادم.😢
پاسخ:
سلام :)
ایول به خودم پس!!!
این متن رو وسط روضه نوشتم. البته به خاطر اون هیجاناتی که دیروز برام عارض شد خیلی گریه ام نیومد چون خیلی خوشحال بودم. 
ولی احتمالا اثر وضعی روضه است :)))
این یکی هم به فکر فرو‌برنده بود...
پاسخ:
با تشکر :))
منم با دوستمون موافقم این حدیث کاملا امام حسین و به ذهن میاره
منم مدتها پیش راجع به معنی عشق خیلی فکر کردم و در واقع به نتیجه ای که رسیدم این بود که ما اگر حتی میگیم کسی یا چیزی رو دوست داریم بیش از اینکه به خاطر خودش باشه به خاطر خودمونه! یه جور دوست داشتن خودخواهانه است و جقیقی نیست. جز عشقی که خدا به بنده هاش داره
پاسخ:
این پست، تا اینجایی که این وبلاگ رو نوشتم، یه جورایی فلسفی ترین پستم بوده. واقعا خوشحالم که اینا رو نوشتم! حس می‌کنم مرحله‌ی آخرِ بدائه الحکمه ام!
خطاب به شما و پیچک 
خسته نباشید که مصداقش امام حسینه مصداق خون بها بر من واجب که فقط خود امام حسینه :| :) 
کم چیزیه دوستت دارم؟  فکر می کنم چون عاشقتم یه جمله کاربردی نیست به زبونت نمیاد
پاسخ:
نه. این حدیث مطمئنا یک مصداق واحد نداره. لااقل من اینطور فکر نمی‌کنم! مصداق اتم و اکملش امام حسین هست ولی نه تنها مصداق!
نه. کلا فکر می‌کنم حرف می‌زنم... خیلی تیکه کلام ندارم و قربون صدقه الکی نمیرم
سلام
البته خانمهای ما اون دوستت دارم رو هم به ما نگن خیلی خللی در وجود ما ایجاد نمیشه... هر چند بگن خوبه اما نگن هم آسمون به زمین نمیاد...
مردانی که خیلی روی ابراز علاقه خانمهاشون به خودشون حساسن و اگر نباشه دچار اختلال میشن به نظرم به لحاظ روحی سالم نیستن و دچار آسیب شدن
بلاخره سرشت ما با سرشت شما خانها تفاوت هایی داره
پاسخ:
سلام
بله. موافقم
ولی دیگه "خوبی از خودمونه" که میگیم این حرفارو !
۲۵ مهر ۹۷ ، ۰۶:۵۹ ❤️ علی خوش شانس ❤️ ۷۴📆
عشق یعنی قطره‌ای دریا شدن...😑... مصرع بعدیش هرچی زور میزنم نمیاد🤔 خلاصه معنیش این میشه شما که متاهلی افراد مشابه رو به هم متصل کنین دیگه ،😁 نمیشه که فقط پست بذارین مسیر و همسفر و اینا😁 حداقل نه برای همه ، فقط برای کسایی که تفکرات مشابه شمارو دارن آستین بالا بزنین. مخصوصا دخترا که روشون نمیشه برن جلو یه نفرو بگیرن از ازدواج حرف بزنن😁 شما میتونی به همسر گرامی بسپاری به صورت عمده پسر بیاره بوفه دانشگاه ، بعد ملت با کارت دانشجویی بیان شوهر بخرن😂 فقط دوباره تاکید میکنم هم پسر و هم دختر اعتقاداتشون شبیه شما باشه به نتیجه میرسین.


**راستی با توجه به پست اگه به کسی بگیم خدا نکشتت دعای بدی کردیم!🤔
پاسخ:
آخه من چی بگم به شما :)
واقعا پستم اینقدر تو فضای امرِ خیر بود؟
۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۲ ❤️ علی خوش شانس ❤️ ۷۴📆
نه نبود ولی بر حسب نیاز خودم فضا سازی کردم😁
پاسخ:
ان شاءالله که در زمان مناسب با یک مورد مناسب هرچی صلاحتون هست... :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">