صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

بازم ۳۰ آبان ۹۸

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ب.ظ
راستی مساله به این مهمی رو یادم رفت بگم! به گاه بامداد نسیم‌جانم وی‌بک شد و نرگسش به‌دنیا اومد. حقا که رفیقِ قویِ خودمه! دقیقا حدودای ساعت ۲ بامداد دیشب انقدر به یاد نسیم بودم که نگو. دقیقا در همون ساعت نرگسِ خاله به دنیا اومده :)
شب بعد از کلاس و تیاتر رفتیم خونه دخی عاطفه جان.‌ بعد از دو سه سال اولین بار بود که داشتم می‌رفتم این خونه‌ جدیدشون.
چقدر هم این عسل (دختر دخی عاطفه) من و بچه‌ها رو دوست داره! هی میگه: "دخترخاله صالحه! دخترخاله صالحه! زینب رو بدین به من!" امیرمحمد هم که عاشق فاطمه‌زهرا و من و زینبه و هنوز نتونسته تشخیص بده نسبت من با اونا مادر-فرزندیه یا خواهر-خواهری!!! D:
اما انصافا چه وجه مشترکی بین من و عسلی هست؟ عسل شیفته و واله گروه مسخره‌ی BTS و blackpink و ایناست و من!!! (خداییش کلی به مغزم فشار اومد اسم اینا رو حفظ کردم!) بهش می‌گم: عسل جان ببین یه روزی عاشق فروزن بودی؟! فرش و روتختی و ... فروزن خریدی؟ الان واسه چی می‌خوای کاغذ دیواری و کوفت و زهرمار این چشم‌بادومی‌ها رو بزنی به در و دیوارت. مطمئن باش پشیمون میشی!
به دخترخاله عاطفه هم گفتم به این عسل بگه آخرش عاشق یه افغانی میشه و خودش رو بدبخت می‌کنه! :))))) ای‌‌خدا! خیلی خنده‌داره ولی واقعیته! میگه: "تو نصیحتش کن!" ولی مگه اثر می‌کنه؟ احتمالا تنها راهش همین ارعاب‌هاست.(البته با احترام به همه‌ی افغان‌های مقیم ایران و افغانستان و سراسر جهان! چون مطمئنم دخترخاله‌ام اینا دخترشون رو به شاهزاده سوار بر اسب سفید هم با اکراه می‌دن این جمله رو گفتم.)
عسلِ بینوا! بینوا همه‌ی نوجوانانِ این روزها! بینوا مهدی! بینوا‌ها! یکی غربزده! یکی شرق‌زده! یکی هوادارِ اون چشم‌بادومی‌های غربزده! یکی هوادارِ اون سلنای افسرده!
مهدی هم آخرش با این آیفونش می‌افته تو دام‌ِ همون چیزایی که همه‌ی نوجوان‌ها اسیرش شدند. این روش‌های قدیمی و غیراصولی و چندش‌آور تربیتی مادر و پدرم، همونطور که روی من و رضا اثر نکردند، روی مهدی هم اثر نمی‌کنه و نخواهد کرد. روش‌هایی مثل اگر می‌خوای این چیزی که می‌گی رو برات بخریم، باید نمازهاتو بخونی...
فقط باید خدا رحم کنه.
موافقین ۵ مخالفین ۱ ۹۸/۰۹/۰۱
صالحه

نظرات  (۱۰)

سلام

با احترام؛ اون جمله توی پرانتز چیزی از توهین جملات قبلی به افغانستانی ها کم نمیکنه

(  و در ضمن افغانی واحد پوله:)  )

پاسخ:
سلام. انصافا قبول دارم که اصلا جملات جالبی نبود. ولی یه سوال؟ به نظر شما یه دختر ایرانی با یک مرد خارجی ازدواج کنه زندگی راحتی خواهد داشت یا سخت؟ چند سال پیش یه فیلم سینمایی دیدم. باران کوثری و مهرداد صدیقیان بازی می‌کردند. صدیقیان مثلا یه تبعه افغانستانی و داستان زندگیشون. البته خیای عاشق هم بودند ولی قوانین کشور ما اذیتشون می‌کرد.
انصافا سخته. اون که گفتم خودشو بدبخت می‌کنه با همون پیش‌فرض داستان اون فیلم گفتم انصافا!
+ با پررویی تمام هم یکی از افغانی‌ها رو به افغان تصحیح کردم. اون دیگری هم چون غلط رایجه گذاشتم بمونه... :))

محتوای پیام حذف گردید

پاسخ:
اوا چرا؟

چشم پسورد وبلاگم را برایتان میفرستم

پاسخ:
چی؟؟؟ 

انصافا از انتقاد پذیری تون لذت بردم :) 

موفق باشید دوست عزیز 

پاسخ:
من از شما ممنونم که این مساله رو تذکر دادید. لازم بود.
۰۲ آذر ۹۸ ، ۰۱:۱۹ تسنیم ‌‌

سلام

خب چون لحن مشخص نیست، جملات بعد رو صرفا به شکل چند تا سؤال بخونین. از خودتون لحن نذارین روش، چون واقعا فقط سؤاله.

من اصلا نمی‌فهمم، چرا اینقد از لفظ چشم‌بادومی برای غرب آسیا استفاده می‌کنین؟ حزب‌اللهی، غیرحزب‌اللهی، مردم عادی، گزارشگر تلویزیون. (کلی دارم میگم، نه به شخص شما که) خیلی غره‌این که چشاتون درشته مثلا؟ خیلی افتخاره واسه‌تون و نشانه‌ی فرهنگ و تاریخ و ژن غنی‌تونه؟ اینقد تکرار کردین که تو نگاه اول و حتی چندم، احتمالا متوجه بار منفی این عبارت نمیشین. قشنگ یه غروری توش موج می‌زنه که نمی‌دونم ریشه‌ش چیه.

 

وی‌بک بعد چند سال؟

پاسخ:
وای نه! اصلا چشم بادومی بودن که توهین و تحقیر نیست! 
من خودم بچه بودم وقتی می‌خندیدم چشمام شبیه موز میشد! یعنی وقتی بهم میگفتن باید ناراحت میشدم؟
اصن فکر کنم خودشون هم با چشم‌های بادومی‌شون حال می‌کنند!
ببین مردم هرجای دنیا به یه چیزی مشهور میشن.
مثلا آمریکایی‌ها با گانگسترها و گاوچران‌هاشون.
الان مثلا ما فکر می‌کنیم گاوچران بودن فحشه! نیست واقعا!!
بعدشم کدوم ژن؟ کی گفته که ژن سرخ از سفید یا سفید از سیاه یا از زرد برتره؟
کی می‌تونه ادعا کنه؟ تازه در برتری ژن و قوی بودن از نظر جسم، سیاه پوست‌ها گوی سبقت رو ربودند البته بیشتر به خاطر روش انتقالشون از قاره آفریقا به آمریکا.
اصلا شاید تصور خودته تسنیم جان! 
علیک سلام :)

+ بعد از ۴ سال و ۸ ماه! :)

۰۲ آذر ۹۸ ، ۰۵:۳۰ علیــ ـرضا

😍

همیشه باشه از این اتفاقات خوب 

زندگی به کامتون شیرین

پاسخ:
متشکرم
۰۲ آذر ۹۸ ، ۰۵:۴۰ تسنیم ‌‌

* شرق آسیا

۰۲ آذر ۹۸ ، ۰۹:۱۸ تسنیم ‌‌

ماشاءالله، شما فلسفه خونده بودین؟ این چه مثالی بود؟ هرجا به یه چیزی مشهور میشه، یه جا به گانگسترهاش، یه جا به چشم‌هاش؟؟؟ مثل اینکه بگیم یکی به خساست مشهوره، یکی به فقیری! معادل چشم‌بادومی به انگلیسی چی میشه؟ کدوم کشور دیگه اونا رو به این صفت نام می‌بره؟ خودشون چرا تو کارتون‌هاشون چشمای اندازه پرتقال می‌کشن؟ نمیگم کار خوبیه، ولی به هر حال به نظر نمیاد عاشق چشم‌های بادومی‌شون باشن.

لازم نیست که کلمات حتما معنای زشتی داشته باشن تا توهین و تحقیر محسوب بشن. همین که در طی زمان ازشون استفاده‌ی بد شده باشه، تبدیل میشن به فحش و گفتنش درست نیست. شما منظوری نداشتید، ولی این واژه بد به کار برده شده و کاربرد معمولیش رو از دست داده.

ما بچه بودیم، گاهی می‌خواستیم به یه شخص غایب اشاره کنیم که اسمش رو نمی‌دونستیم، می‌گفتیم اون خانمه که (مثلا) قدکوتاهه، دعوامون می‌کردن. فکر نکنم شمام بذارین بچه‌هاتون کسی رو قدکوتاهه، چاقه، کچله، صدا کنن. ولی خب کسی نیست به فرهنگ‌سازهای یک مملکت بگه چند ملت دیگه رو اینجوری صدا نکنن.

 

وی‌بک خوبه، خصوصا الان که چند ساله cs انتخابی رو برداشتن. یعنی خیلی‌ها توانایی‌شو دارن ولی cs شدن. ولی خب ریسکش هم بالاست و معاینات دقیق و شرایط خاصی لازم داره. هرکسی نمی‌تونه.

:)

پاسخ:
واقعا من تا الان فکر نمی‌کردم این واژه توهین باشه! عجیبه برام. اتفاقا من واسه اینکه جمله بندیم قشنگ بشه ازش استفاده کردم و برای تخطئه‌شون از صفت غربزده استفاده کردم.
اما عجیبه برام. خب اگر چشم بادومی توهینه چرا تو صدا و سیما به کار برده میشه؟ (البته به گفته شما)
بعدم اگر کسی نشانه‌های ظاهری رو برای مشخص‌کردن از بین جمعیت به کار ببره و نه برای اینکه بخواد چندباره به کار ببرش، ایرادی نداره که! مثلا من بگم اون خانومی رو می‌بینی که سمت چپ اون آقای قد بلند یا چاق یا هرچیه؟
اما اگر هربار بخوام با اون صفت ازش یاد کنم طبیعتا کار زشتی هست. حالا چه این صفت چاق باشه چه لاغر، چه حتی مثلا بگی خوش‌هیکل!!
هی یه کلمه رو که پشت هم تکرار می‌کنند، میشه توهین!
مثلا بعضی‌ها به عنوان فحشِ باکلاس به دیگران میگن: نابغه! یا مهندس یا دکتر یا پروفسور! 
این استفاده بد رو از این جهت قبول دارم. تکرار کردن این واژه‌ها به صورت مستمر جالب نیست. اما من همچین قصدی نداشتم :(
۰۲ آذر ۹۸ ، ۱۶:۰۷ هلن پراسپرو

ای بابا..

کامنت دونی پر شده از تعصب درباره ژن های مختلف...

آقا بیخیال اضل ماجرا این بود که این دو گروه نقطه چین که دل نوجوانان الی الخصوص دختران را ربوده اند زیاد ماندگار نیستند در قلبها. نروید کاغذ دیواری بخرید. پوستر بس است...

تولد گوگول نورسیده هم مبارک باشد.

نکته:آقا اون کارتون نیست به خدا انیمست. ثانیا...کارهای نیست که ژاپنیه 😶

پاسخ:
حالا بقیه حق دارند اعتراض هم کنند. من خودم این پست رو خیلی یهویی منتشر کردم. قبل از انتشار خیلی دقت نکردم به اصلاح متن و محتوا.
ولی تولدش مبارک. ممنون عزیزم :) ان شاءالله تولد خودت و خواهربرادرات و فرزندان آینده‌ات!:))
+ من کی گفتم کارتون؟

چه بد که گرو کشی میکنن پدر و مادرتون ..... 

کاش بشه بهشون گفت که اشتباهه ...

پدر بزرگ و مادربزرگ هامون بنظرم ، سواد انچنان نداشتن ولی چقد خوب بچه تربیت میکردن ... تازگیا دارم به این فکر میکنم خودم که اینهمه دارم درس میخونم ایا سواد رابطه ی مستقیم  با تربیت،  رفتار و شعور ( جسارت نشه ) ادم ها خواهد داشت..

پاسخ:
ما هم اشتباه می‌کنیم و خواهیم کرد. حتی اگر یه عالمه سواد تربیتی داشته باشیم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">