صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

صالحه، اینستاگرام و چیزهای جالب

سه شنبه, ۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۵ ب.ظ

معمولا وقتی تو یه جمع رفاقتی بچه مذهبی ها هستیم، حرف از اینستاگرام که میشه، همه یا یاد پیج عسل بانو می افتند یا شروع می کنند در مورد پیج های خانواده هایی که تعداد زیادی بچه دارند، صحبت می کنند و زندگی هاشون رو آنالیز می کنند.
راستش خواستم یه ذره در مورد این چیزا وراجی کنم. من تقریبا چند ماه بعد از عسل بانو پیج اینستا باز کردم. اون زمان من سه سال بود که با یک طلبه ازدواج کرده بودم. و اون تازه در معرض این تجربه قرار گرفته بود. به قدر تجربه ی خودم در زندگی طلبگی و معاشرت با کلی طلبه دیگه توی قم – برعکس ایشون که در بین خانواده طلاب نبوده و نیست-  چیزایی رو که می‌نوشت و عکسایی که می‌ذاشت، با روح طلبگی و فضای عمومی جامعه طلاب همخوان نمی‌دیدم. ولی با این وجود گهگاهی به اون پیج سر می زدم. شاید برای اینکه بدونم چه خبره. که از قافله تغییرات آدم های دور و اطرافم بی‌خبر نمونم. این چند ماه اخیر که مریض شده بود، من تازه درسم تموم شد و فرصت کردم بیشتر به اینستا سر بزنم و بیشتر بخونمش. تازه متوجه شباهت هام باهاش شدم. همیشه فکر می کردم هیچ نقطه اشتراکی باهاش ندارم اما حالا می‌دونم خیلی هم اینطور نیست. فهمیدم دقیقا ۳۶۴ روز از من بزرگتره و سال آینده در کنکور ارشد، رقیبم برای ورود به دانشگاه در رشته فلسفه دین هست. هرچند معلوم نیست که دانشگاه علامه رو انتخاب کنم یا دانشگاه تهران رو. ولی دانشگاه تهران رو ترجیح میدم چون پدر و مادرم هر دو اونجا درس خوندن و دوست دارم اینطوری احساس کنند فرزند خلف تری هستم.
چیزی که برام جالبه اینه که هردومون دو تا بچه آوردیم. اون در یک بازه کوتاه مدت و فشرده و من در مدت طولانی تر و بعد از دوسال شیردهی و از پوشک گرفتن. چون با اینکه بچه پشت هم آوردن راحت تره و باعث میشه مجبور نباشیم بهشون شیر بدیم و درنتیجه کمتر ضعیف بشیم اما فکر می کنم شیر دادن جزئی از فرآیند رزق بچه است که خداوند به واسطه این دوران شیردهی به خانواده طفل هم رزق بیشتری میده. حالا هم چون شرایط اون سخت تره و بچه‌هاش کوچیکترند، اگر هر دومون دانشگاه قبول بشیم، اونوقت من هیچ بهونه ای ندارم که شرایطم سخته و نمی رم. البته این حرف رو تو فضای چشم هم چشمی نمی‌زنم. از لحاظ تجربیات مادرانه می‌گم که بلاخره این درس خوندن هم در جایگاه خودش مهمه اگر بتونم با خانواده ام جمع کنم. فلذا هرچقدر که می تونم هزینه میکنم برای آرامش و آسایش بچه هام. یعنی حتی حاضرم یه پرستار تمام وقت بسیار معتقد و مهربان برای اون ساعت هایی که نیستم، از پول شخصیم براشون بگیرم... اگر به این نتیجه رسیدم البته. ترجیح میدم نبرمشون مهد کودک. مخصوصا اینکه بردن و آوردن و ... اینقدر خسته کننده است برای بچه که ترجیحم اینه که توی محیط امن خونه بمونند و یه نفر بیاد مراقبشون باشه. به هیچ وجه نمیذارم سختشون بشه. اما عسل فعلا مثل من فکر نمی کنه. حاضره بچه ش رو با کریر به دانشگاه ببره و بیاره. خب به نظر منم ایده قشنگیه ولی واقعی نیست. مثل خیلی چیزای دیگه. مثلا مجله نبات کوچولو خیلی با مزه و با نمکه ولی به نظر من اصلا محتوا نداره و با قالب تربیتی من برای بچه هام جور در نمیاد. یه بار با یه عالمه ذوق و شوق خریدم ولی بعدش پشیمون شدم. به شدت در بحث تربیت جنسی بچه های زیر هفت سال آسیب زاست.
و از شباهت های دیگه، غیر از اینکه هر دومون تو لیسانس فلسفه خوندیم، اینه که خیلی هم به مباحث حقوق زنان و فعالیت اجتماعی و اینا علاقه داریم. حالا شاید من توی اینستا فعال نباشم چون خیلی بیشتر دوست دارم حرف بزنم و تعامل کنم. رو در رو صحبت کردن رو هم بیشتر دوست دارم و اینستا هم یک سرویس اشتراک عکسه و من رو به هدفم نزدیک نمی کنه. بر عکس وبلاگ... وبلاگ رو دوست دارم چون حتی با نوشتن خاطراتم هم می‌تونم از متنم فراتر برم و بیشتر بیاموزم. در نهایت هم فکر می کنم هر چقدر تو اینستا بیشتر فعال باشم در عالم واقع بیشتر منزوی و تنها می شم و حسابی محدود میشم چون آدم همه اش فکر می کنه ممکنه الان منو بشناسن و ... خلاصه خیلی سخت میشه.
با این حال، ما بازهم تفاوت های زیادی داریم که گفتن و نگفتنش دیگه فرقی نداره. اما برام این مساله جالب بود از این جهت که گاهی وقتا همون کسایی که فکر می کنیم چقدر ازشون دوریم ممکنه چقدر بهمون نزدیک بشن یا ما بهشون نزدیک بشیم. طوری که احتمال این وجود داشته باشه که یه روز با هم دوست بشیم و ساعتی با هم معاشرت کنیم.

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۰۹
صالحه

نظرات  (۱۹)

۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۴:۰۵ حمدان مقدم

سلام

موفق،سربلند و عاقبت بخیر باشید شما و همه دختران و خواهران اسلامی

پاسخ:
سلام
ممنون

سلام

خب حالا آدرس صفحه تون رو هم بفرمایید.

پاسخ:
سلام عزیزم
صفحه‌ام خصوصیه. فقط هم ۷ تا دنبال‌کننده داره! درخواست زیاد میدن ولی قبول نمی‌کنم.
بعدشم چیزای مهم رو تو وبلاگ نشر میدم
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۵:۳۶ پیـــچـ ـک

سلام

فکر میکنی پشت هم بچه آوردن حتی اگه شیر ندی راحت تره؟

فکر میکنی الزاما اگر پشت هم بچه بیاریم به بچه ها شیر نمیدیم؟

پاسخ:
سلام پیچک جان
بعضی‌ها مثل شما شیر هر دو بچه رو میدن. مادر خودم هم همین‌کار رو کرد. ولی چون سخته، خیلی‌ها! خیلی‌ها از این کار مقدس شونه خالی می‌کنند‌. منم بیشتر جو اینستا منظورم بود.
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۶:۰۶ پیـــچـ ـک

😃

در مورد اینستا هم باید بگم که نمیدونم چرا وقتی بهمون ثابت شده که یه رسانه ای سوگرا ست و بر علیه ما و یا افراد جبهه ما قدم برداشته، فعالیت درش رو ادامه بدیم. مخصوصا زمانی که مشابه این رسانه وجود داره.

شاید بگن هیچ کدوم مثل اینستا نیست. اولا عکس نمیتونه تمام وجوه یه زندگی رو نشون بده. ثانیا اینستاگرام رو کی قوی کرده جز کاربرهاش؟ چرا ما باید جزئی از این قدرت باشیم وقتی بر علیه خودمون استفاده میشه؟

 

 

پاسخ:
یعنی می‌گی تحریمش کنیم؟

در جواب عکس نمی‌تونه تمام وجوه یه زندگی رو نشون بده، جالبه بهت بگم مدتی هست که یه موج راه افتاده تو اینستا و خیلی ها در مورد این مساله صحبت میکنند. خیلی ها دست از تظاهر برداشتند. و خیلی ها هم صادقانه میگن ما آدم‌ها اساسا لحظه‌های قشنگمون رو ثبت می کنیم و به اشتراک میذاریم.
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۶:۱۸ پیـــچـ ـک

اگه بگم تحریمش کنیم و ضرر اینستاگرام بیشتر از نفعشه به خاطر سوگراییش، حرف عجیبی زدم؟

 

صداقت چیزی نیست که با امواج یه رسانه بهمون القا بشه.

پاسخ:
حرف عجیبی نزدی ولی به نظرت اگر مذهبی ها اینستا رو تحریم کنند همه چی حل میشه؟
الان خیلی از شخصیت‌های معروفِ مذهبی، سخنران‌ها و ... و شهدا پیج آفیشال دارند. علاوه بر اون من چندین پیج هنری گلدوزی رو دنبال می‌کنم.
اگر بی‌خیالش بشم، چه فایده ای داره؟

یکی از تجلی‌های مردم‌سالاری همینه که اینستا تحریم نمیشه تا مردم کم کم شعور و سواد رسانه ایشون بالا بره‌....
در عین حال من تلگرام ندارم. چون فیلتره.
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۶:۵۵ **هِلِناز **

عسل بانو رو میشناسم :) 

کلا شیوه تربیتی هر شخصی با دیگری متفاوته قطعا ، حتی اگر شبیه به هم باشن :) 

+چ جالب میشه دوست بشین :)

پاسخ:

اوهوم
:))) 
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۷:۰۲ پلڪــــ شیشـہ اے

سلام روز بخیر خواهر

در مورد شیر دادن به بچه، این یه تصمیم شخصیه بین پدر و مادر

به هر حال هرکسی شرایطش متفاوته  

البته من در این باره هنوز مطالعم رو شروع نکردم. ولی توی یکی از آیات قرآن درباره اش نوشته بود. با همین مضمونی که گفتم.

پاسخ:
سلام عزیزم
حالا یه پستِ دیگه نوشتم و توی اون مفصل به این ماجرا پرداختم. و در مورد این پستی که نوشتم، اصلا دوست ندارم وارد حاشیه بشم...
ولی فی الجمله از نظر اخلاقی، مادر به فرزندش باید شیر بده
از نظر حقوقی که خدا تو قرآن فرموده، اگر زن اجرت شیردهی بخواد به شوهرش واجبه که پولش رو بده
اما اگر زن نخواست به هر دلیلی شیر بده، بهترین جایگزینش از نظر قرآن شیرِ دایه است. نه شیر خشک یا شیر گاو
حالا اینم نظر شخصیِ من نبود. نظر شخصیِ من واقعا مهم نیست
۰۹ مهر ۹۸ ، ۱۷:۴۵ **هِلِناز **

در مورد شیر دهی و فاصله ای ک بین بچه ها گذاشتی از نظر علمی کار ۱۰۰ درصد درستی هست :) 

پاسخ:
عقلانی هم هست :)

«چون با اینکه بچه پشت هم آوردن راحت تره و»

 

 

وحشتناک دیدت غلط بود

ببخشید ولی یک خود ب ر ت ر ب ی نی در این جمله حس کردم

بازم اگر قضاوت اشتباهه عذر می خوام

پاسخ:
به خدا بارداری خیلی به من بیشتر از شیردهی می‌سازه. یه ذره مزاجم تعدیل میشه. خوشگل‌تر میشم... همه چیز خیلی بهتره
حتی من عاشقِ زایمان طبیعی ام. خیلی حس خوبی به آدم میده.
بعدش که شیر میدم دوبرابر بارداری باید به خودم برسم و اصلا به خوبی بارداریم نمیشم...
باور کن!
من حاضر بودم ده تا بچه بیارم پشت هم. هر سال یا هر دو سال یه دونه
شیردهی هم خیلی شیرینه. آدم دلش تنگ میشه برای دوران شیردهی ولی خیلی سخت تره

این واسه تو اینجوری بوده 

شاید بارداریت کن عارضه بوده حتی 

ولی خیلی حرف گنده ای بود که گفتی بچه پشت هم آوردن راحت تره :) 

پاسخ:
شاید منظورم رو بد رسوندم ولی منظورم صرفِ به دنیا آوردن بچه بدون شیر دادن بود که در هر حال حساب کنی بدنِ زن رو کمتر از شیر دادن ضعیف می‌کنه. چون کلا اوج بارداری دو ماه آخره که خیلی از بدن کاهیده میشه ولی شیردادن یه دوران طولانی هست 
ضمن اینکه باید مادر در بازه های کوتاه مدت در سالِ اول شیردهی در دسترس بچه باشه و همین کلی انرژی از آدم میبره
ولی بدون شیر مادر هیچ نیازی به حضور مادر نیست
این اصلا ادعای بزرگی نیست
اگر با مادرهای شیرده صحبت کنی خواهی دید که این حرفم رو تصدیق میکنند
۰۹ مهر ۹۸ ، ۲۲:۴۹ پیـــچـ ـک

ما معادل داخلی اینستا رو داریم.

جوابت توی جمله همه چی حله مثل این میمونه که بگن: امام حسین رفت شهید شد، حالا مثلا همه چی حل شد، یزید کله پا شد؟ چه کاری بود امام حسین کرد؟

ما نباید به خاطر حل نشدن همه چیز بی تفاوت باشیم و توی زمین دشمن بازی کنیم. بودن هر کدوم از ما به اینستا قدرت میده. اگر سوگرا نبود و تفکیک شده نتایج سرچ رو ارائه نمیداد بازم یکم مسئله کمرنگ تر میشد ولی اینستا نمیذاره مذهبی ها قدرت بگیرن اونجا، در عین حال که ازشون قدرت میگیره.

نمیدونم دیگه...این نظر منه.

منم تلگرام ندارم و توییتر هم ندارم دقیقا چون فیلترن.

 

پاسخ:
معادل داخلی اینستا آیا کاربرانی از سراسرِ دنیا داره؟؟؟ نداره!
 منم باهات موافقم ولی فکر می‌کنم ما مذهبی ها اگر باهوش باشیم باید بتونیم از همین ظرفیت محدود رسانه ای استفاده کنیم و سنگر رو حفظ کنیم‌.... در حد پدافند.
اما مشکل اساسی مون اینه که هیچ نقشه ای برای آفند نداریم؟ ظرفیت های دیگه مون رو آزاد نمی‌کنیم...
پیچک جان باور کن من حضورم تو اینستا در حد نزدیک صفره ولی ناراحتم چرا نمی‌تونم بیشتر فعالیت مفید داشته باشم گرچه بازهم اینو می‌دونم که بازی تو زمین دشمن مثل بسکتبال بازی کردن تو زمین فوتباله... ولی خوب اگر نباشیم هم فضا برای اونا فراهم تر میشه. راحت تر هر غلطی می‌خوان می‌کنند. 
اتفاقا اخیرا با رفقای طلبه مون همین بحث ها بود. من میگفتم ما طلبه ایم و الیت‌های جامعه‌مون. ما باید تو بخش آفند و تو زمین خودمون بازی کنیم و اونا می‌گفتند نه... فعالیتمون رو تو اینستا و اینا متمرکز کنیم.
من ولی می‌گم جمع بین این دو بکنیم ولی آفند رو جدی بگیریم.
مشکل مذهبی ها اینه که هر دو رو وا گذاشتند...

1. اون فرض اولت غلطه 

چون مادرهایی که ویار داغون دارن یا کلا ویار دارن حتی غیرداغون رو خط زدی 

2. در سال اول شیردهیبچه فقط از نظر شیر به مادر وابسته نیست 

و اتتتتتفاقا همکارای من که از مرخصی زایمان مسان میگن که بچه مادر رو شناخته و گریه می کنه و باید یواشکی راه بیفتن (مرخصی زایمان شش یا نه ماهه که میشه کمتر از یک سال) 

اون زمانی هم که بچه صررررررفا نیاز به شیر داره رحم مادر قابلیت بارداری نداره و در حال تزمیمه 

پاسخ:
اونایی که ویار دااااغون دارند با اطمینان می‌گم کمتر از ۵ درصد از مادران هستند. و ویارهای معمولی هم من به تجربه می‌تونم با اطططمینان بگم با اصلاح تغذیه شون حداقل یکسال قبل از بارداری ویارشون تقریبا به صفر میرسه.

۲. منم که همینو گفتم!!! مگه من چی گفتم! گفتم شیردهی خیییلی سخته دیگه. داستان داره!

درباره کامنت پاییزجان میخواستم بگم از جوانبی مثل شیردهی و اینا نمیدونم و نظری هم نمیدم، ولی حداقل از نظر تربیتی و رفتار و اخلاق بچه ها و حتی آرامش والدین واقعا بچه پشت هم آوردن راحت تره. بچه ها وقتی اختلاف سنی شون کمتر باشه همدیگه رو بهتر میفهمن و راحت تر تربیت میشن تا اینکه یکی هنوز بچه باشه و یکی در حال بلوغ و اصلا همو درک نکنن و بحث ها و زحمات تربیتی دشوارتر و مشکلات خاص خودش رو داشته باشه.

من اینو به عینه تو اطرافیانم می بینم.

پاسخ:
آره... تقریبا یکی دوسال اولی که بچه دوم به دنیا میاد خیلی سخته و بعدش خیییلی خوب میشه. بچه‌ها با هم بازی می‌کنند. باهم مدرسه میرن... با هم ...

یه کتاب خوندم در مورد روانشناسی بچه‌ها و آدم‌ها بر اساس ترتیب تولدشون تو خانواده.
می گفت هر بچه‌ای که با بچه قبل از خودش ۴ سال فاصله داشته باشه، یه فرزند ارشد و فرزند اول محسوب میشه و خصوصیات فرزند اول تا حدود زیادی در موردش صدق می‌کنه.
۱۰ مهر ۹۸ ، ۱۰:۰۲ پلڪــــ شیشـہ اے

در باب این که شما نظرات شخیصت با پیش فرض اطلاعاتی هست که به دست آوردی و اهل علم و دانش و مطالعه هستی شکی ندارم. :) ذکر این که مضمون آیه ی قرآن هستش و به خاطر دانش کم خودم گفتم عزیزم.

منظورم این بود که اگر صحبت بر سر این شخص خاص باشه، شاید شرایطش خاص بوده و بنا به مصلحتش این تصمیم و گرفته. 

پاسخ:
نظر لطف شماست. من کلا خیلی منظور خاصی از طرح این ماجرا نداشتم جز اینکه عسل تو پیجش میگفت من با مشورت پزشک تو این فاصله کم تصمیم به بارداری گرفتم.
در واقع این پست من با پست بعدی از اولش یه مطلب بود، من به خاطر طولانی بودنشون جداشون کردم. برای همین یه ذره گسست تو انتقال منظورم توی این پست حس کردم،... یعنی وقتی پیام‌های شما رو دیدم.
ولی اصلا قصد تخطئه ایشون رو ندارم. کلا نظرم رو گفتم.
امیدوارم برداشت‌ بدی صورت نگیره :|
۱۰ مهر ۹۸ ، ۱۹:۴۷ پلڪــــ شیشـہ اے

:))

 

متن خیلی دلچسبی بود متن بعدی تون.

پاسخ:
نظر لطفته

برای شوهرم خوندمش... آخه افتخار نمیده که خودش بیاد بخونه :))
گفت خیلی خوبه، بفرستش کانالِ نور دیده... ولی من میگم فضای کانال با وبلاگ فرق داره

در باب جواب هومورو به نظر حقیر بگم که: 

من مخالفتم با شیرزد هست و نه با اختلاف سنی کم معقول. یعنی همون سه سال.

پاسخ:
آره دیگه... سه سال خیلی خوبه
قشنگ بچه اول شیرش رو بخوره و آروم آروم بحران پوشک رو هم پشت سر بذاره بعدش دومی بیاد
۱۰ مهر ۹۸ ، ۲۳:۰۷ پیـــچـ ـک

همین جا اعلام میکنم عقلم کمه و دخترام یک سال و نیم فاصله سنی دارن!😀😀😀😎😎

پاسخ:
بزرگ میشن... خیریتش رو میبینی... لذتش رو می‌بری.
زیر پست من هم افکار منحرف خودتون رو نشر ندید (که عقلم کمه و اینا ) لدفن!!!
۱۱ مهر ۹۸ ، ۱۴:۴۶ پیـــچـ ـک

آخه پاییز میگه فاصله معقول سه ساله. گفتم کارم نامعقول بوده دیگه.خخخخخخخ

پاسخ:
ولش کن
بیا بحث جدید رو شرکت کن

یعنی متولد ۷۳ ای؟

دو سال ازم کوچیکتری؟!

پس چرا من فکر میکردم چند سال بزرگتری؟!

پاسخ:
سلام :)

من که اون گوشه نوشتم چند سالمه! 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">