صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

درآمدی بر فرهنگ "کاج نکاری هاااااا!!!!!!!"

شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۱۴ ب.ظ

میدونم که امسال هم درخت نکاشتی ولی اگه یه وقت نظرت عوض شد بد نیست بدونی چرا نباید کاج بکاریم!

چون کاج بومی نیست، میوه ندارد، چوبش دیر رشد می‌کند، درمصارف صنعتی وغیر صنعتی کم بازده است، به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی کاج پرندگان روی آن لانه نمی‌سازند یا کمتر آشیانه می‌کنند، در زیر چتر آن گیاهان رشد نمی‌کنند، تولید اکسیژن برگ‌های سوزنی شکل کاج نسبت به چنار، سرو، بلوط و نارون در حد صفر می‌باشد، تنها فایده آن سبز بودن در تمام فصول است. مضافا این که تحقیقات عده‌ای از متخصصان وصاحب‌نظران نیز حکایت از مضرات ومعایب دیگری برای کاج دارد از جمله :

1- دربرابر مواد سمی وباران‌های اسیدی ،آسیب پذیر است.
2- به علل گوناگون آفت‌ها و آلودگی‌ها در اطراف آن انباشته می‌شوند.
3- به دلیل برگ‌های سوزنی ،سطح کمتری را پوشش داده وقدرت تصفیه هوا و ساخت اکسیژن در حد صفر می‌باشد.
4- خاک پیرامون خود و زیر درخت را اسیدی کرده ومانع از رشد گونه‌های دیگر گیاهان می‌شود. تولید این اسید به حدی زیاد است که برای کاشت درختان دیگر به غیر کاج باید محل کاشت کاج را تا عمق چهار متر خاک برداری کنند.
5- برخی براین عقیده اند که این نوع کاج نوعی اکسید نیتروژن را وارد فضا می کند که درفضای شهرهای پر تردد شهری که اکسید نیتروژن بیش از اندازه توسط صنایع وخودروها تولید می‌شود به جای تصفیه هوا بر آلودگی می‌افزاید، سایه انداز مناسبی هم ندارد.
6- مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که متوسط پوشش علفی در تیپ کاج سوزنی برگ 1/2 % است که عامل آن را می توان موارد ذیل دانست: خاصیت آللوپاتی گونه کاج تهرانی، کمبود رطوبت مورد نیاز پوشش علفی، کوبیدگی شدید خاک، تراکم زیاد درختان کاج در واحد سطح، نوروحرارت کم وفراوانی لاش برگ و سوزنی‌های ریخته شده و تولید آهک و اسید در قطعاتی که کاج سوزنی کاشته شده است.
7- طی سالیان گذشته آتش سوزی‌هایی که در پارک های جنگلی اتفاق افتاده است اغلب در قطعات کاج بوده که براثر قابلیت زیاد اشتغال برگ های سوزنی خشکیده (صمغ و رزین) می‌باشد.
8- برخلاف سرو، چنار، بلوط ، نارون، کنار و زبان گنجشک که گرچه آنها هم میوه ندارند، ولی در جریان جابجایی هوا و فرصت دهی به سایر گیاهان ممانعتی مثل کاج ندارند.
9- از نظر فرهنگی و در بین عامه مردم درخت کاج نماد گورستان است واز طرفی یاد‌آور مراسم غربی بوده و با مراسم و فرهنگ ایران چندان انطباق ندارد و هیچ زیبایی برای پارک‌ها و معابر ندارد.
10- چون رطوبت سطحی زمین را به اعماق هدایت می کند دراطراف آن گیاهی رشد نمی‌کند، اگر گیاهی هم کشت شود نیاز به آب فراوان دارد. (پارک تفریحی چیتگر نمونه مشهود برای معرفی گونه کاج می باشد‌، تقریبا اکثر شهروندان تهرانی حداقل یک بار به پارک جنگلی چیتگر رفته اند و متوجه شده‌اند که قسمت سوزنی برگ ها تبدیل به مکانی بی روح و مرده شده است، چون سطح خاک این مناطق عاری از گیاه بوده و هیچ پرنده ای در میان درختان لانه نکرده وخاک زیر درختان، متراکم و سفت است.
11- برخلاف سرو، چنار، بلوط ، نارون، کنار و زبان‌گنجشک که گر چه آن‌ها هم میوه ندارند، ولی در جریان جابه‌جایی هوا و فرصت‌دهی به سایر گیاهان ممانعتی مثل درخت کاج ندارند.
12- قابلیت بالای اشتعال‌پذیری برگ‌های سوزنی خشکیده(صمغ و رزین) باعث شده کهطی سالیان گذشته، آتش‌سوزی‌هایی که در پارک‌های جنگلی اتفاق افتاده است اغلب در قطعات کاج باشد.
13- با تجزیه‌ی اندام‌های گیاهی کاج در شهر‌ تهران، مشخص گردیده که مقادیری سرب (در حد سمی) در آن وجود دارد.
14- در معابر شهری، برگ‌های سوزنی با فرودآمدن بر روی خودروها و سنگ‌‌فرش‌ها به‌علت وجود صمغ، صدمه‌ی غیرقابل‌جبرانی می‌زنند.
15- ریشه‌ی کاج به مرور زمان به سنگ‌‌فرش‌ها و بافت معابر شهری آسیب جدی وارد می‌آورد.
16- نقش درخت کاج در حساسیت‌های فصلی و همچنین افزایش شیوع آسم و آلرژی در افراد جامعه بخصوص در کودکان، نوجوانان و جوانان به اثبات رسیده است و منبع تولید آلرژی‌های به شدت حساسیت‌زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کند.
17- نه تنها نقش آن در تولید رطوبت و ایجاد خنکی در هوای اطراف بسیار اندک است بلکه نقش آن را در افزایش دمای چند درجه‌ای در منطقه قابل توجه است‌!
18- از نظر فرهنگی و در بین عامه مردم، درخت کاج نماد گورستان است و از سوی دیگر، یادآور مراسم کریسمس غربی بوده و با مراسم و فرهنگ ایران چندان انطباق ندارد.

از سال پیش که یه خانمی توسط نامه ای از مقام معظم رهبری انتقاد کرده بود که چرا درخت کاج می‌کارید و بهتره درخت میوه بکارید، حضرت آقا الان دو سال هست که درخت میوه می‌کارند. 

بیایید فرهنگ های صحیح رو با هم بسازیم.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۹
صالحه

نظرات  (۵)

منم قبلاً یه چیزایی در مورد کاج شنیدم ...

چرا کاشته شده ؟
پاسخ:
چراش رو از مسئولان غرب شیفته باید پرسید. کاج در مناطق بسیار سرد و کشور هایی که دو سه فصل از سال برف دارن رشد میکنه و بومی اونجاست و اتفاقا برای اون کشورها خوبه ولی برای ایران فقط کلاس کاذب داره و هنوزم بعضی از مسئولین حاضر نیستند سیاست ها رو تغییر بدن. 
یکی از شاگردای من هم یه قطع یه ربعی از یکی سخنرانیای علی اکبر رائفی پور در این موردا برام گذاشت که اونجا میگفت هلند و آلمان اومدن گل محمدی کاشتن و ترکیه نمیدونم رفت چی رو کند چی رو کاشت و از این حرفا میزد که خب درصورت صحت،این حرفا محل تامل میتونن باشن.
پاسخ:
بعععله. تازه نمیدونید چه چیزای دیگه ای از ما رو دارن میبرن واسه خودشون انجام میدن. جنگ های صلیبیه!
اینم ازون پروژه هایی بوده که خیلی خوووب اجرا شده. چیزی مثل تراریخته و سویا و چیزای دیگه... اومدن درختای گردوی مارو کندن جاش این کاجای بی خاصیت و مضر و کاشتن
پاسخ:
بله دیگه. حالا مشکل اینجاست چطوری ثابت کنیم اینا توهم توطئه نیست!
جالب بود. درخت بومی که سرتاسر سال سبز باشه چیه؟
پاسخ:
نمیدونم. بسته به هر اقلیمی فرق داره ولی به نظر شما چه لزومی داره که درخت در سراسر سال سبز باشه؟ حتما حکمتی داره که زمستون برگ درختا میریزه دیگه 
درخت بلوط و کنار هر دو میوه های خوراکی دارند.

ما توی اهواز شبیه همین مشکلات رو با درخت کنوکارپوس داریم.
و نکتهء جالب اینه که منشا این اشتباه کاری ها هم شهرداریها و فضای سبز و غیره هستند. یعنی از ابتدا کاشت این درختها به دست مردم نبوده. برای همین من گاهی وقتها که پیامهایی دربارهء کاشت درختان بومی میخونم خیلی حرص میخورم. میگم اول مسئولین هر کاری دلشون میخواد میکنن بدون اینکه درباره درست و غلطش تحقیق کنن. بعد عوارض تصمیمات اشتباهشون گریبانگیر مردم میشه... 
پاسخ:
دقیقا بدترین خیانت اینه که کسانی مناصب مدیریتی رو برعهده بگیرند که فاقد تخصص مرتبط با اون مسئولیت اند و باید در پیش گاه خدا جواب بدهند
اتفاقا مشکل خوزستان حل شدنیه ولی مسئولان همت و تخصص حل اون رو ندارند متاسفانه

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">