صالحه


صالحه
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان
دختر والدین برای ۲۹ سال
همسر ۱۱ ساله
مادر × ۳
سطح ۲ گرایش فلسفه از جامعه الزهرا
کارشناسی ارشد معارف انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران

بایگانی
نویسندگان

جواب تست

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۸ ق.ظ
اول که پوزش که جوابش اینقدر دیر شد. این چند روز سرم شلوغ بود... خلاصه ببخشید.
جواب این تست خیلی طولانی نیست اما گفتم حالا که ذیل بعضی از کامنت‌های خصوصی و عمومیِ دوستان نظرِ خودم رو در مورد جواب‌هاشون نوشتم، برای پیشگیری از سوء تفاهم، یه سری نکات رو قبل از نوشتن جواب‌های نهایی متذکر بشم.
۱- من اصلا و ابدا در جایگاهی نیستم که بگم کدوم جواب درست هست و کدوم درست نیست. کلا بهتره قضاوت نکنیم. دلیلش هم اینه که برعکسِ جوابِ ساده و بسیطِ این تستِ سخت و غلط‌انداز، قریب به اکثر افرادی که جواب دادند، با در نظر گرفتنِ شرایط پیچیده‌‌ی زندگیِ شخصی‌شون جواب این دو سوال رو دادند.
۲- پاسخِ تست بر اساس مسائل حقوقی هست. بعضی از دوستان پاسخ‌هایی مبتنی بر بحث‌های اخلاقی به این سوال دادند. این به معنای غلط بودن جواب‌های اون دوستان نیست. چراکه ممکنه در یک خانواده، افراد از حصارهای خشک و خط‌کشِ سردِ  حقوق عبور کرده باشند و با گرمای اخلاق باهم تعامل کنند. در این صورت شاید اون آقایی که باید در یک‌جا به حقوقِ همسرش رسیدگی کنه، با اطمینان از رضایت همسرش، دادنِ حقِ همسرش رو به زمان یا شرایط دیگری موکول کنه.
۳- اما نکته‌ی جالب این تست در همین‌جاست. یک تلنگر در بحثِ حقوق و اخلاق! هرچقدر بیشتر بهش فکر کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خودمون و همسرمون پاسخ‌های این تست‌ رو تطبیق بدیم به نتایج جالب‌تری خواهیم رسید.
۴- جواب سوال اول اینه که طبقِ آیهِ واخفض لها جناح الذل من الرحمه و آیه و بالوالدینِ احسانا، باید اول مادرتون رو نجات بدید. اما جواب سوالِ دوم اینه که چون همسرتون واجب النفقه‌ی شما هست باید غذا رو برای همسرتون ببرید. و در تکمله من عرض می‌کنم که چون پول هم ندارید، بعدش سریع می‌تونید برید خانه مادرتون و خودتون با وسایل و مواد غذایی اونجا براشون چیزی درست کنید. البته با کمک دوستان به این تکمله رسیدم :)
۵- من خودم به این فکر کردم که اگر کشتی‌مون داشت غرق میشد، من ترجیح می‌دادم آخرین نگاهم به نگاهِ همسرم گره می‌خورد و اون تو چشمام می‌دید که من بهش می‌گم دوستت دارم. بعدش همون لحظه دوباره از همه‌ی گناهانم توبه می‌کردم و چون آخرین بچه‌ام چند ماه قبل به دنیا اومده بود، می‌دونستم که بار گناهام خیلی سنگین نیست و با یه عالمه امید آب شورِ دریا رو قورت می‌دادم و بعدش روحم می‌رفت بالا و یه بارِ دیگه همسرم رو می‌دیدم که داره روی یه تیکه چوب خودش و مادرش رو نگه‌ می‌داره و با یه صدای گرفته و خش‌دار میگه: کِم بَک!
اما اگر مریض شده بودم شاید خیلی برام تفاوتی نداشت که سوپ بیاره یا نه اما حتما دلم یه دسته گلِ نرگس می‌خواست. احساس می‌کنم همه‌ی گل‌های نرگسِ دنیا هم نامِ منند. دلم روحیه‌ می‌خواست که هیچ‌کس به جز همسرم نمی‌تونست اونو بهم بده.
۶- توی این تست، هوش هیجانی منظور هست. و توانایی تدبیر منزل یعنی توانایی مدیریت روابط بین فردی.
۷- نهایتا از تمام کسانی که توی تست شرکت کردند به طور ویژه سپاسگزارم. شاید در وهله اول چالش جالبی به نظر نمی‌اومد... ولی امیدوارم یک نگاهِ نو بهتون هدیه کرده باشه.
+ کسانی که عمومی پیام گذاشتند، پیامشون از حالت حذف متن خارج میشه. 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۸
صالحه

نظرات  (۱۲)

حالا که گذشته بگم که این سوالو از همسرم کردم و فارغ از اینکه چقد از شروع تا پایان سوال خنده‌ش گرفته بود گفت اینکه سخت نیست، دوتا جلیقه نجات برمی‌دارم یکی میندازم اینور یکی اونور :)) 

پاسخ:
خب اینم یه جورشه! :) 
ولی اگر هیچ‌کدومشون در این حد هم شنا بلد نباشند که خودشون رو به جلیقه برسونند جفتشون غرق می‌شن! به همین سادگی :))
فکر کنم ایشون مزاح کردند :)
۱۸ آبان ۹۸ ، ۰۶:۱۶ آقای گوارا

سلام

مگه پدر و مادر هم واجب النفقه آدم نیستن ؟

پاسخ:
سلام.
نه. واجب النفقه نیستند مگر اینکه فقیر باشند.

سلام

شما چه جوری از اون دو آیه شریفه، رجحان حفظ جان یه نفر بر دیگری رو تشخیص دادید؟؟؟

پاسخ:
سلام.
یه نکته رو بگم. اصلا این جواب‌ها رو من ندادم به این سوال و اساسا این سوالات توسط من طراحی نشده بود. یک کارشناس مذهبی فقط در جهت مطرح کردن همون بحث حقوق و اخلاق و فقط برای یک تلنگر اینو گفتند و من الان تو وبلاگ حسابی شلوغش کردم.

اما چرا اول مادر به استناد آیه وبالوالدین احسانا.
تو روایات ائمه در مورد اهمیت نیکی به پدر و مادر خیلی اومده. الان هم یادم نمیاد که این چیزی که می‌خوام بگم هم اون ذوات مقدسه مطرح کردند یا نه.
اما یه لحظه به این فکر کنید که فرزند یک مادر در حالِ غرق شدن باشه. به نظر شما اون مادر اصلا برای نجات دادنش فکر می‌کنه؟ شاید شنا هم بلد نباشه اما سریع توی آب می‌پره. مادر اینطوریه. خدا مادر و پدر رو اینقدر مهربان و مظهر لطف و رحمتش آفریده. اما فرزند نسبت به پدر و مادر چطوریه؟‌ خودم رو عرض می‌کنم. در مورد ساده‌ترین کارهایی که براشون می‌کنم حتی سرزدن بهشون تو آخر هفته‌ها حساب کتاب می‌کنم که این هفته دوبار رفتم یا سه بار.
خدا توی قرآن هیچ‌جا ننوشته که به فرزندتون احسان کنید چون پدر و مادر بدون فرمان خدا این‌کار رو می‌کنند اما به فرزند دستور میده که بهشون احسان کنه.... پس احتمال این وجود داره که فرزند در حقشون کوتاهی کنه.
جالبه بدونید که اکثر آقایون جوابشون به این دو سوال برعکس بوده. سوپ برای مادر و نجات همسر.
بله. حتی در اداب احسان به والدین امام صادق میفرمایند  امور معاش و پوشاک و خوراک والدین هم در صورتی که در زندگی خودتون گشایش داشته باشید بر عهده فرزند هست.
اما فرض سوال این بود که این گشایش الان برای شما وجود نداره.

بله مزاح کردن چون کلا سوال براشون خنده دار بود. بعدش گفت اول مادرم ولی بازم یه طورایی مردد بود و آخرشم گفت ولش کنید چرا فکر می کنید به این چیزا! :)

پاسخ:
با دوم شخص جمع مخاطب قرارتون می‌دهند؟ :) چقدر قشنگ!

نه منظورشون بنده و جمیع خانوما بود:دی

پاسخ:
:)

ببینید در ضرورت احسان به پدر و مادر که کسی تردید نداره و محل بحث ما نیست. 

شما دارید می فرمایید اینجا صحبت از حقوق هست. 

عرض بنده اینه که شما می تونید با استفاده از اون دو آیه اثبات کنید که در فرضی که یه مرد مجبوره بین نجات حیات مادرش و همسرش یکی رو انتخاب کنه، حق مادر هست که زنده بمونه؟

یعنی دارید حکم شرعی استخراج می کنید؟ حقوق معمولا ازشون احکام شرعی استخراج میشه.

اصلا اگر شخصی در شرایطی قرار بگیره که مجبور باشه حیات یکی از دو نفر دیگه رو که باش هیچ نسبتی ندارن، نجات بده، کدوم رو باید انتخاب کنه؟ آیا شرع به ما ملاکی میده برای رجحان؟ من نمیدونم. می دونم در موارد خاص مثل نجات حیات مادر یا جنین حکم داره. ولی از حرف شما برداشت کردم که شرع داره به ما حکم میکنه بر اساس اون آیات شریفه، نجات جان مادر بر همسر رجحان داره. من از اون آیات چنین چیزی نمی فهمم.

پاسخ:
نجات جانِ اینجا همش یه استعاره بود.
وگرنه هیچ وقت در شرایط عادی موقعیت دو نفر نسبت به غریق‌نجات آنقدر یکسان نیست که فرد در موقعیت تصمیم‌گیری قرار بگیره! نه؟
۱۸ آبان ۹۸ ، ۱۳:۳۸ جَوونِ تنها

آخ آخ آخ میخواستم سوپو ببرم واسه شریک زندگی گفتم اول ببرم برا مادر هرچی پیش اومد :|

پاسخ:
حالا هم چیزی نشده که!!

سلام

استدلال نفقه رو می‌تونم قبول کنم، ولی نجات از دریا رو نه. اومدیم و پدرمون یه طرف افتاده بود، مادرمون یه طرف. حالا کیو نجات بدیم؟

فکر نمی‌کردم همچین جواب خُنُکی داشته باشه :) واسه همین فکر هم نمی‌کردم سؤال اشتباه باشه. اما حالا که جوابو دیدم فکر نمی‌کنم سؤال درست باشه. خودتون هم گفتین که در شرایط عادی موقعیت دو نفر نسبت به غریق نجات اونقدر یکسان نیست که بخواد تصمیم بگیره، ولی باز مصرید که سؤال درستیه.

اینکه قرآن گفته به والدین احسان کنین، واقعا معنیش اینه که اگه قرار باشه بین جون همسر و والدین انتخاب کنین، باید والدین رو انتخاب کنین؟ یه‌کم دور از ذهنه. چون فاکتورهای زیادی هستن که در نجات جان آدم‌ها و استحقاق حیاتشون مؤثرن. مثلا میگن حتی اگه والدین کافر باشن باید بهشون احسان کرد، ولی آیا والد کافر رو باید نجات داد یا همسر مومن رو؟

و اینکه یه کارشناس مذهبی اینو مطرح کرده هم چیزیو عوض نمی‌کنه.

پاسخ:
سلام تسنیم!
اوهوم :| :(
هرچی اصن تو جوابهای این دو پست بیشتر تامل می‌کنم بیشتر به ملغمه‌ای که خودم ایجاد کردم پی می‌برم!
انصافا خوب شد من حرف عموم رو گوش نکردم و نرفتم حقوق بخونم! چقدر  توی دادگاه چرت و پرت می‌گفتم اونوقت!!!
اعتراف می‌کنم... گرچه تلخه :( اصن نباید اینقدر رو جنبه‌ی علمیش تاکید می‌کردم! :(
حالا چه کنیم؟
بد شد؟
یا فان بود؟

در ادامه کامنت صبا که باهاشون موافقم؛
نتیجه میشه اینکه این قیاس و این مثال درست و مناسب نیست.

اگه بحث حقوقی هم مطرحه میشه مثال های بهتری از نجات جان زد.

پاسخ:
موافقم :(
ولی باور کنید من از اولش فکر نمی‌کردم به این نقطه برسم.
جواب کامنت تسنیم رو هم بخون.
نظرت رو دوست داشتی بگو.
ای خدا چیکار کنم. آهومو پیدا کنم؟
۱۹ آبان ۹۸ ، ۲۲:۰۵ خانم ارجمندی

خوب بود .... منتظرم از روزمرگی هات بنویسی ...

پاسخ:
از برنامه‌ی روزمرگی‌هام هم عقبم :|

نه بد نشد، دور هم یه بحثی کردیم دیگه :) [البته کردین]

پاسخ:
'_'
ریاکشن خاصی ندارم :)

می دونی مسخرگیش کجاست? که چرا مورد پرسش، یک مرد هست? 

شبیه این را در یک کارگاه روانشماسی دیدم که مردم مذهبی هم بود 

گفت که آره فقط همسر می مونه و پدر و مادر و فززند و خواهر و برادر همه میرن! فقط شوهر می مونه پس دم شوهرهاتون را داشته باشید 

بعد بلافاصله گفت که مرد بین زن و مادرش معلومه که باید مادر رو انتخاب کنه چون زن را میشه عوض کرد! و خندید! :/ 

حالا نجات جان مادر یا همسر هم همینقدر حال به هم زن هست که طنز اون روانشناس مذهبی. لابد چون طبق یک حدیثی اگر سجده!!!! به غیرخدا میشد، می گفتم این ضعیفه ها به شوهرشون سجده کنند اونجا هم شده مادره رو بکشه باید شوهر رو نجات بده دیگه، آره? :/ 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">